نگارش مقالات علمی پژوهشی ناظر بر حل معضلات اساسی کشور نیست

به گزارش عینک ارومیه، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: نگارش مقالات علمی پژوهشی باید ناظر بر حل معضلات اساسی کشور باشند، اما متأسفانه در حال حاضر اینطور نیست.

نگارش مقالات علمی پژوهشی ناظر بر حل معضلات اساسی کشور نیست

به گزارش خبرنگار دانشگاه عینک ارومیه، محمد قربانی گلشن آباد عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی در برنامه رادیویی گفتگوی علمی در رابطه با مسائل و مسائل دانشجویان دکتری اظهارکرد: اولین مشکل دانشجویان این مقطع، جذب و پذیرش در دانشگاه است. هم اکنون پذیرش دانشجویان دوره دکتری به ویژه در دانشگاه های دولتی جزو رویا ها و بسیار سخت شده و این موضوع در رشته های خاص هم به مراتب سخت تر است.

وی همچنین از فرآیند و شیوه تحصیل این دانشجویان هم به عنوان مشکل دیگر یاد کرد و گفت: این دانشجویان یا باید از قبل، آزمون زبان های رایج بین المللی را داده باشند که خود این آزمون یک ماجرایی است و بعد از آزمون زبان هم آزمون جامع است، بعد از آن هم باید برای طرح واره رساله دکتری، انتخاب استاد راهنما و مشاور، چگونگی استفاده از این اساتید، پیش دفاع و دفاع اقدام کنند.

قربانی در رابطه با آمار های متفاوت درمورد تعداد نشریات علمی پژوهشی در کشور گفت: طبق گفته مسئولان وزارت علوم ما حدود 1200 نشریه علمی پژوهشی در کل کشور داریم، اما آمار های دیگر حاکی از این است که برخی نشریات با وجود اعتبار علمی پژوهشی، اما مورد تأیید وزارت علوم نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه حداکثر 1500 نشریه علمی پژوهشی در کشور وجود دارد گفت: این درحالیست که ظرفیت تولید مقالات علمی پژوهشی در کشور 60 هزار مقاله است.

قربانی با اظهار اینکه دانشگاه آزاد 24 هزار عضو هیئت علمی، 36 هزار مدرس و یک میلیون و 100 هزار نفر هم دانشجو دکتری دارد گفت: ما اگر کف تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را 90 هزار نفر و تعداد دانشجویان دکتری را هم 100 هزار نفر در نظر بگیریم جمعاً باید 380 هزار مقاله تولید شود، اما ظرفیت تولید در کشور ما فقط 60 هزار مقاله است و همین مسئله باعث رانت می شود.

وی افزود: طبق آئین نامه قبلی وزارت علوم، سردبیر این نشریات علمی پژوهشی حداقل باید دانشیار می بود، اما در حال حاضر به جز رشته های خاص، سردبیر حتماً باید استاد تمام باشد و 60 درصد اعضای هیئت تحریریه نشریه هم دانشیار به بالا باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی همچنین مطرح کرد: از 1200 نشریه علمی پژوهشی موجود در کشور فقط 660 نشریه مستقیماً متعلق به دانشگاه تهران است و بیش از 200 نفر از مدیران مسئول و سردبیران 330 نشریه علمی دانشگاه آزاد هم، دانشگاه آزادی هستند که خود این هم به نوعی منشأ رانت است.

قربانی با تأکید بر اینکه دانشجویان دکتریِ همه رشته ها حتماً نباید مقاله علمی پژوهشی بنویسند، افزود: نگارش مقالات علمی پژوهشی باید ناظر بر حل معضلات اساسی کشور باشند، اما متأسفانه در حال حاضر اینطور نیست و بسیاری از مقالات فایده ای برای کشور ندارند.

وی شرکت دانشجویان مقطع دکتری در همایش های پژوهشی و انجمن های علمی را برای پیدا کردن شغل مناسب، بسیار راهگشا خواند و اضافه کرد: دانشجویان مقطع دکتری به جای ارائه رساله های مشابه، مسئله اصلی کشور را در رشته خود پیدا کنند و برای آن راهکار ارائه دهند، زیرا در این صورت بازار کار خوبی برای آن ها فراهم خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نگارش مقالات علمی پژوهشی ناظر بر حل معضلات اساسی کشور نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگارش مقالات علمی پژوهشی ناظر بر حل معضلات اساسی کشور نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید