شرایط دانشگاه جامع علمی کاربردی از زبان رئیس دانشگاه

به گزارش عینک ارومیه، تهران (پانا) - رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی می گوید ماموریت دانشگاه علمی و کاربردی آموزش مهارتی خاص و تعداد دوره های مدرک دار آن کمتر از دوره های بدون مدرک و در حقیقت گواهی است بعلاوه دانشگاه جامع علمی و کاربردی دوره های انحصاری خود را دارد و با دوره های فنی و حرفه ای هم پوشانی ندارد.

شرایط دانشگاه جامع علمی کاربردی از زبان رئیس دانشگاه

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان نمود: نگاه به مهارت آموزشی و آموزشی که می تواند در فضای کسب و کار مورد توجه قرار بگیرد، نگاه ویژه ای است. دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاه جوانی است و توانست فرصت کسب و کار را فراهم کند.

وی ادامه داد: ساختار نظارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی به وسیله وزارت علوم پیگیری می گردد اما هیات علمی به معنای دولتی ندارد و خارج از وزارت علوم است. وزارت علوم یک مجموعه کلاسیک و تابع جریان آموزشی است اما مجموعه علمی کاربردی یک ساختار چابک دارد و در پی توانمندسازی در جهانی کسب و کار است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید نمود: ما 3 هزار شغل خاص در کشور داریم که تابع مهارت هستند و باید ببینیم کسانی که خروجی دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند آیا احتیاج ما را مرتفع می نمایند یا نه.

وحیدی اضافه نمود: یکی از ضعف های این مراکز جدا بودن از مجموعه کار است که باید رفع گردد.

به گفته وی، تجربه های هزار ساله ملت باید تبدیل به رشته های مهارتی شوند تا دامنه توسعه داشته باشند و افراد در این زمینه آموزش ببینند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه اظهار داشت: حوزه ای که ضرورت دارد علمی کاربردی به آن ورود کند ارتباط دانشگاه با صنعت است که می تواند به مهارت ختم گردد.

به گزارش روابط عمومی برنامه تلویزیونی به وقت ایران، محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ابتدا بیان نمود: این دانشگاه حدود 30 سال پیش با این هدف اینکه از ظرفیت اجرایی کشور برای تربیت نیروهای ماهر استفاده کند، تاسیس شد. در برنامه اول راهبردی این دانشگاه ارتقای کیفی در دستور کار نهاده شد و برای آن چند کار مهم هدفگذاری شد.

وی ادامه داد: ساماندهی مراکز علمی کاربردی یکی از آن کارهای مهم است. ما امروزه 600 مرکز علمی کاربردی داریم و 500 مرکز به 2 علت مصوبه شورای عالی اداری و سیاست توسعه کیفی امکان همراهی با ما را پیدا نکردند. بعلاوه از سال 95 به این سمت تدریس در این دانشگاه صرفا به وسیله فراخوان امکانپذیر است و کد مدرسی به دوستان تعلق می گیرد. امروز 35 هزار نفر مدرس داریم که مجاز هستند با دانشگاه علمی کاربردی همکاری نمایند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید نمود: این دانشگاه 2 شورا ذیل شوراهای وزارت علوم دارد که شامل شورای برنامه ریزی و شورای توسعه است. در شورای برنامه ریزی از نخبگان صنعت در تدوین برنامه ها در حوزه های مختلف بهره برده می گردد.

امید اضافه نمود: بعلاوه ضروری است بگویم که تقریبا 96 درصد از مراکز علمی کاربردی ما دارای اساسنامه مصوب شورای توسعه شورای عالی آموزش کشور هستند و در این مدت ماموریت مراکز تعیین شده است و آن ها بر اساس ماموریت خود عمل می نماید.

وی با اشاره به اینکه 2 روش جذب مدرس برای این دانشگاه وجود دارد، توضیح داد: مدرسان آموزشی ما سالی یکبار در فراخوان شرکت می نمایند و یا آزمون می دهند اما مدرسان باتجربه ما نه در آزمون شرکت می نمایند و نه محدود به یکسال هستند فقط ضروری است در کار خود سابقه داشته باشند در حال حاضر 2 هزار نفر فرد خبره با ما در رشته های مختلف همکاری می نمایند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: همه افراد خبره توان آموزش ندارند و حتی ممکن است علاقه مند نباشند. من در این برنامه از همه کسانی که توان انتقال دانش را دارند و علاقه مند به آموزش هستند، برای تدریس دعوت می کنم.

امید با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی نقاط ضعف خود را شناسایی و بخش اعظم آن را حل نموده است، شرح داد: کارهای مشارکتی با دانشگاه های جهان در بخشی از رشته ها با وجود تحریم ها داریم که اتفاق خوبی است و بعضی از دانشجویان ما برای آموزش به کشورهای خارجی سفر می نمایند.

وی با اشاره به اینکه ماموریت دانشگاه علمی و کاربردی آموزش مهارتی خاص و تعداد دوره های مدرک دار ما کمتر از دوره های بدون مدرک و در حقیقت گواهی است، در خاتمه اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی و کاربردی دوره های انحصاری خود را دارد و با دوره های فنی و حرفه ای هم پوشانی ندارد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "شرایط دانشگاه جامع علمی کاربردی از زبان رئیس دانشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط دانشگاه جامع علمی کاربردی از زبان رئیس دانشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید