شهاب سنگی نادر می تواند اسرار پیدایش حیات روی زمین را فاش کند

به گزارش عینک ارومیه، شهاب سنگ نادر سقوط نموده در انگلستان می تواند دارای کلید منشأ پیدایش اقیانوس ها و حیات بر روی زمین باشد و دانشمندان قرار است به یاری بودجه شورای تسهیلات علم و فناوری (STFC) اسرار آن را آشکار نمایند.

شهاب سنگی نادر می تواند اسرار پیدایش حیات روی زمین را فاش کند

تحقیقات اجرا شده بر روی شهاب سنگی که اوایل سال 2021 در انگلیس سقوط کرد، نشان می دهد که قدمت این سنگ فضایی به شروع منظومه شمسی یعنی 4.5 میلیارد سال پیش بازمی گردد.

شهاب سنگ وینچکم (Winchcombe) که نام خود را از شهر محل سقوط گرفته، هم اکنون با مطالعات اجرا شده به وسیله STFC بر روی آن، به طور رسمی طبقه بندی شده است. این شهاب سنگ یک نوع بسیار نادر به نام کندریت کربنی و غنی از آب و مواد آلی است که از زمان شکل گیری منظومه شمسی ساختار شیمیایی خود را حفظ نموده است. تجزیه وتحلیل های اولیه که به وسیله انجمن شهاب سنگ تأیید شده، نشان می دهد وینچکم عضوی از گروه کندریت های کربنی CM است.

STFC به تأمین بودجه فعالیت دانشمندان علوم سیاره ای در سراسر انگلستان یاری می نماید. این بودجه، موزه تاریخ طبیعی را قادر به سرمایه گذاری در تجهیزات مدرن برای نگهداری شهاب سنگ نموده و بعلاوه از تجزیه وتحلیل مواد معدنی حساس به زمان در آزمایشگاه های تخصصی چندین مؤسسه شاخص انگلستان پشتیبانی می نماید.

دکتر اشلی کینگ (Dr. Ashley King) یکی از سرپرستان آینده پژوهی و نوآوری انگلستان (UKRI) در گروه علوم زمین موزه تاریخ طبیعی لندن گفت: وینچکم نخستین کندریت کربنی و نخستین شهاب سنگ بازیابی شده طی 30 سال گذشته در انگلستان است. بودجه اختصاص یافته یاری می نماید تا فرصتی بی نظیر برای کشف منشأ آب و حیات در کره زمین فراهم گردد. به وسیله این بودجه توانستیم تجهیزات پیشرفته ای را برای تجزیه وتحلیل و تحقیق درباره شهاب سنگ وینچکم تهیه کنیم.

این شهاب سنگ با استفاده از تصاویر و فیلم های اتحادیه آذرگوی انگلستان (UKFAll) ردیابی شد و سپس قطعات سقوط نموده به سرعت پیدا و بازیابی شدند. از زمان کشف، دانشمندان انگلستان در حال مطالعه وینچکم برای درک ساختار کانی شناسی و شیمی آن هستند تا اطلاعاتی درباره شیوه شکل گیری منظومه شمسی کسب نمایند.

دکتر لوک دالی (Dr. Luke Daly) از دانشگاه گلاسکو و سرپرست شبکه آذرگوی انگلستان گفت: توانایی تحقیق در خصوص وینچکم یک رؤیا است که به حقیقت می پیوندد. بسیاری از ما سراسر شغل خود را صرف مطالعه این نوع شهاب سنگ نادر نموده ایم. ما بعلاوه با مأموریت های هایابوسا آژانس فضایی ژاپن و اسیریس-رکس ناسا، که هدف آن ها بازگرداندن نمونه های سیارکی به زمین است، همکاری داریم.

او افزود: سقوط شهاب سنگ کندریت کربنی در انگلستان و بازیابی سریع آن که یک مدار ناشناخته داشت، یک رویداد بسیار ویژه و یک فرصت خارق العاده برای جامعه علوم سیاره ای انگلستان است.

بودجه STFC به دانشمندان یاری کرد تا به سرعت و پیش از آلوده شدن به محیط زمینی، جست وجوی علائم آب و مواد آلی را در شهاب سنگ وینچکم شروع نمایند.

دکتر کوئنی چان (Dr. Queenie Chan) از رویال هالوی لندن اعلام کرد: تجزیه وتحلیل های اولیه تیم علمی تأیید می نماید که وینچکم حاوی طیف گسترده ای از مواد آلی است. مطالعه شهاب سنگ تنها چند هفته پس از سقوط و پیش از هر گونه آلودگی زمینی قابل توجه به این معنی است که ما واقعا به زمان گذشته نگاه می کنیم و می توانیم تا اطلاعات بیشتری درباره مواد تشکیل دهنده موجود در هنگام تولد منظومه شمسی و چگونگی جمع شدن آن ها برای ایجاد سیارات مانند زمین به دست آوریم.

لازم به ذکر است قطعه ای از شهاب سنگ وینچکم که طی جست وجوی دقیق جامعه علوم سیاره ای انگلستان کشف شد، هم اکنون در موزه تاریخ طبیعی لندن به نمایش عمومی درآمده است.

عکس کاور: یکی از قطعات شهاب سنگ وینچکم که در انگلستان سقوط نموده است.

Credit: Trustee of the Natural History Museum

منبع: Phys.Org

منبع: دیجیکالا مگ

به "شهاب سنگی نادر می تواند اسرار پیدایش حیات روی زمین را فاش کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهاب سنگی نادر می تواند اسرار پیدایش حیات روی زمین را فاش کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید