جانشین کردن آب به جای غذا

به گزارش عینک ارومیه، آب درمانی به معنای آن است که انسان در طول شبانه روز، میزان لازم و ضروری آب جهت انجام اعمال داخلی بدن و حفظ سلامت، به بدن خود برساند. بدن انسان به روزی 2-2/5 لیتر مایعات احتیاج دارد که باید به وسیله

جانشین کردن آب به جای غذا

نویسنده: سلمان خدادادی

آب درمانی به معنای آن است که انسان در طول شبانه روز، اندازه لازم و ضروری آب جهت انجام اعمال داخلی بدن و حفظ سلامت، به بدن خود برساند. بدن انسان به روزی 2-2/5 لیتر مایعات احتیاج دارد که باید به وسیله آشامیدنی ها مختلف و آب موجود در مواد غذایی یا غذاها تأمین گردد. البته برترین و مفیدترین آشامیدنی، آب سالم و بهداشتی است.

متأسفانه برخی از افراد نگرش صحیحی نسبت به مصرف آب ندارند و تصوّر می کنند که آب می تواند جانشین غذا بگردد. حتی برخی اشخاص به خانواده و اطرافیان خود توصیه می کنند که برای پیشگیری و درمان انواع بیماری ها و حفظ سلامت هرچه بیشتر، آب را جایگزین غذا کنند، این تصوّر صحیح نیست. آب چنانچه بیش از حدّ لازم مصرف گردد، موجب افزایش آب داخل سلولی و در نتیجه خیز یا ورم سلول می گردد که عواقب بسیار خطرناک و گاه غیرقابل جبرانی در پی دارد، به اضافه آنکه آب، حاوی موادّ مغذّی لازم برای شخص نیست و چنانچه جانشین غذا بگردد، به هیچ وجه نمی تواند احتیاجهای تغذیه ای انسان را برآورده سازد.

بیشتر بخوانید: آداب غذا خوردن و آب نوشیدن

هشدارهای آب درمانی

آب درمانی باید زیر نظر متخصّص این کار انجام گردد. بهتر است در هنگام استفاده از این روش به نکاتی چند توجّه داشته باشیم:

- ورزشکاران در هنگام وجود اختلال حسّی، باید درباره درجه حرارت آب دقت زیادی به عمل آورند، زیرا امکان ایجاد آسیب، پس از استفاده از آب گرم در ورزشکارانی که دچار اختلالات حسی هستند، وجود دارد.

- ورزشکارانی که اختلالات گردش خون، عفونت حاد، زخم باز و وسیع، نارسایی قلبی یا نارسایی تنفسی و اختلالات غدد دارند، نباید از هیدروتراپی استفاده کنند. در صورت به کار بردن آن هم باید دقّت بسیار زیادی به عمل آورند.

- ورزشکاران خانم که دوران قاعدگی را می گذرانند، نباید از هیدروتراپی استفاده کنند.

- در صورتی که در سیتسم تنفّسی فرد، گرفتگی عروق خونی وجود دارد، نباید از این روش استفاده کرد.

- این روش درمانی نباید برای کسانی که دچار بیماری ها قلبی عروقی، بزرگی غده تیروئید و فشارخون بالا هستند مورد استفاده قرار گیرد.

آب درمانی و مصایب آن

دختر جوانی را به اورژانس آوردند؛ پرسنل اورژانس اسم می کردند که بیمار در محل کار از روی جایگاه به زمین افتاده و حرکات پرشی در اندام هایش داشته است. آب چنانچه بیش از حدّ لازم مصرف گردد، موجب افزایش آب داخل سلولی و در نتیجه خیز یا ورم سلول می گردد که عواقب بسیار خطرناک و گاه غیرقابل جبرانی در پی دارد، به اضافه آنکه آب، حاوی موادّ مغذّی لازم برای شخص نیست و چنانچه جانشین غذا بگردد، به هیچ وجه نمی تواند احتیاجهای تغذیه ای انسان را برآورده سازد. دختر جوان رژیم غذایی معمول خود را به پیشنهاد یکی از دوستانش تغییر داده و برای کاهش وزن و جلوگیری از پیری زودرس به رژیم آب درمانی رو آورده بود. این رژیم برای یک هفته ادامه داشته و هر روز مقادیر فراوانی از آب قبل از خواب، قبل از غذا و بعد از خواب مصرف می نموده است. دختر جوان، بعلاوه پس از ورزش، آب از دست رفته ناشی از تعریق را با آب جبران می کرد. برای وی آزمایش درخواست شد؛ در آزمایش بیمار، کاهش سدیم خون گزارش شد. در نهایت با درمان مناسب ترخیص شد.

سؤالی که اینجا مطرح می گردد این است که آیا آب درمانی عامل این حادثه بوده است؟

در خون، املاح متفاوتی وجود دارد که سدیم و پتاسیم از مهم ترین آنها محسوب می گردد. سدیم یکی از املاحی است که در خون و در درون سلول ها بدن وجود دارد و عامل برقراری ارتباط الکترونیکی بین خون و بدن است. زمانی که به واسطه گرما بدن عرق می نماید، علاوه بر آب، نمک که به طور عمده سدیم است، از دست می رود.

اگر برای جبران تعریق به جای آب و نمک از آب به تنهایی استفاده گردد، سدیم خون پایین می آید. تعدادی از افراد، رژیم آب درمانی را برای کاهش وزن، بهبود قوای ذهنی و پاکسازی بدن از مواد مضر آغاز می کنند. آب زمانی که به اندازه زیاد مصرف گردد، خون را رقیق می نماید و سدیم خون و دیگر املاح را کاهش می دهد.

کمبود سدیم

سدیم خون معمولاً در محدوده 135 تا 145 است. علائم ناشی از کمبود سدیم به عدد سدیم در خون، چندان مرتبط نیست. سرعت کاهش بسیار مهم تر است و عموماً هرچه سرعت کاهش بیشتر باشد، امکان بروز علائم بیشتر است. علائم شامل تهوع، استفراغ، ضعف، بی اشتهایی و گیجی می گردد. اگر سدیم خون ظرف یک روز یا کمتر به زیر 120 برسد، علائم شدید مثل پرش عضلات، تشنّج و حتی رفتن به حالت کما بروز می نماید.

منبع مقاله :

خدادادی، سلمان؛ (1395)، آب درمانی، ساری: انتشارات پارسی سرا، چاپ اول

منبع: راسخون

به "جانشین کردن آب به جای غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جانشین کردن آب به جای غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید