آیا ورزش سبب کاهش اشتها می گردد؟

به گزارش عینک ارومیه، ایرنا/ بیشتر ما تصور می کنیم که ورزش باعث افزایش اشتها و گرسنگی می گردد اما تحقیقات نشان می دهد که ورزش های هوازی مثل دوچرخه سواری، دو، شنا و غیره باعث کاهش اشتها می شوند.

آیا ورزش سبب کاهش اشتها می گردد؟

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد 45 دقیقه ورزش با تردمیل باعث کاهش اشتها به غذا نسبت به حالت معمول می گردد، به نظر می رسد یکی از عوامل اثرگذار در این پدیده افزایش حرارت بدن باشد.

درست مثل زمانی که غذایی تند و پر ادویه می خوریم و مغز ما تصور می نماید دمای بدن به شدت بالا رفته است. به طور مثال فلفل حاوی ماده ای به نام کپساسین، عامل طعم تند آن، است که با گیرنده های حس دمای زبان وارد تعامل شده و احساس گرمی را به بدن القا می نماید.

تحقیقاتی که در زمینه ارتباط دمای بدن یا خوردن غذاهای گرم با میزان اشتها صورت گرفته وجود ارتباط میان دمای بدن و اشتها را ثابت نموده است.

تغییر سطح هورمون ها

تحقیقات نشان می دهد که 60 دقیقه ورزش با یاری تردمیل باعث تغییر سطح دو هورمون گرلین و پپتید YY و 90 دقیقه ورزش قدرتی به یاری وزنه تنها باعث تغییر سطح هورمون گرلین می گردد که نشان می دهد ورزش های هوازی تأثیر بیشتری در کاهش اشتها دارند. این مسئله نشان می دهد انجام ورزش برای کاهش وزن مؤثرتر باید به صورت هوازی انجام گردد.

هورمون های مختلفی هستند که میزان اشتها را کنترل می نمایند که در این مطالعه به مهم ترین هورمون ها یعنی گرلین و پپتید YY پرداخته شده هورمون گرلین باعث افزایش و تحریک اشتها شده و هورمون پپتید YY باعث کاهش آن می گردد.

بر اساس این گزارش، با این حال نمی توان هنوز ادعا کرد که انجام ورزش در طولانی مدت و به طور کلی منجر به خوردن غذای کمتر می گردد یا خیر، این مطالعات تنها نشان دهنده کاهش موقت اشتها هستند، پدیده ای که می تواند در ترکیب با یک برنامه غذایی و استراتژی چند وجهی برای کاهش وزن استفاده گردد.

منبع: همگردی

به "آیا ورزش سبب کاهش اشتها می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ورزش سبب کاهش اشتها می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید