گاومیشان ؛ یادگاری از گذشته

به گزارش عینک ارومیه، گاومیشان یکی از قدیمی ترین روستاها در داخل ایران است. هزاران سال از تاریخ آن می گذرد و یکی از گنجینه های تاریخی و جاذبه های طبیعی است که تمام گردشگران حرفه ای را به سمت خود جذب می نماید. این روستا یکی از یادگاران نیاکان ما برای ماست و پس گذشت سال های دورودراز و با از سر گذراندن بلایای طبیعی هنوز هم راسخ ایستاده است. امروز ما با خبرنگاران سری به ایران روستا زدیم تا شما را بیشتر با آن آشنا کنیم.

گاومیشان ؛ یادگاری از گذشته

منطقه گاومیشان

طبیعت زیبای گاومیشان

روستای بکر و بی نظیر گاومیشان در پایین رشته کوه کبیرکوه و نزدیک پل تاریخی گاومیشان قرار گرفته است. این روستا در استان ایلام و شهرستان دره شهر قرار گرفته است. فاصله آن تا شهر دره شهر حدود 20 کیلومتر و تا شهر پل دختر حدود 25 کیلومتر است. بیشترین فصل که گردشگران برای سفر گاومیشان را انتخاب می نمایند، فصل های زمستان و بهار است که به خاطر طبیعت بکر آن در هر دو فصل، تصاویر جاودانه ای را در فکر شما حک می کند.

جاذبه های طبیعی روستای ساسانیان

جاذبه های طبیعی این روستا زیاد هستند که ما به اختصار در اینجا از آن ها یاد می کنیم:کبیر کوه, منطقه تفریحی گرز لنگر, آبشار هفت آسیاب و …. در تمام مناظری که از آن ها یاد شد،لذت طبیعت گردی برای شما چند برابر می گردد و همین مسئله سبب ساز است که تا مدت ها نتوانید این تصاویر را از فکر خود بیرون کنید.

سوغاتی نیاکانمان برای ما

پل گاومیشان واقع در شهرستان دره شهر استان ایلام، یکی از قدیمی ترین پست های تاریخی کشور متعلق به دوران ساسانی است که بخشی از تاریخ کهن این شهرستان را نمایان می کند.

پل تاریخی و زیبای گاومیشان بر روی رودخانه سیمره ساخته شده است.کمی قبل تر از مکان پل،رودخانه سیمره و رود کشکان با هم تلاقی می نمایند. بر اساس نظریات مختلف، وجه تسمیه نام این پل برگرفته از گومیشه یعنی محل پرورش گاو است. برخی بر این باورند که گاومیش نر در قدیم جفت خود را گم می کند و در پی یافتن آن تمامی دره ها و غارها را در هم می نوردد و خاتمه آن را در غاری در این محدوده می یابد، ازآن پس این منطقه را گاومیشان نامیده اند. این پل تاریخی از پنج چشمه بزرگ تشکیل شده است که در حال حاضر فقط یکی از چشمه ها سالم است.

یکی از دهانه های پل پس از عقب نشینی سپاه ایران در جنگ با عرب ها، برای جلوگیری از نفوذ آنان تخریب شد. این پل بسیار فنی و پیچیده ساخته شده است به طوری که رقیبی جدی برای پل های مهم دیگر ایران به شمار می رود. این پل به گونه ای مستحکم می کند که انگار به تنهایی جلوی تمام بلایای طبیعی و انسانی ایستاده است.

دیگر جزئیات پل تاریخی گاومیشان

در خصوص مصالح باید گفته که مصالح اصلی آن را ملات آجر و سنگ تشکیل می دهند. معماری پاطاق ها به سبک معماری ساسانی است اما در طاق ها آثار بازسازی دوره های صفوی و قاجار دیده می گردد. این اثر در تاریخ 3 اسفند 1377 با شماره ثبت 2222 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شغل عمده مردم این روستا کشاورزی و دامداری است و زبان گویش این روستا بیشتر لری و لکی است.

این روستا در مرز بین دو استان ایلام و استان لرستان-رودخانه سیمره- قرار گرفته است. جهت مسافرت به این روستا از سمت استان لرستان و یا شهرهای شمالی می توان ابتدا به شهر خرم آباد, سپس به شهر پل دختر و ازآنجا به سمت دره شهر حرکت نمود. بعد از عبور از روی پل فلزی که بر روی رودخانه سیمره قرار گرفته است در راستا جاده پل دختر به دره شهر روستای گاومیشان بر روی تپه های مقابل سمت چپ نمایان است. از سمت استان خوزستان ابتدا بایستی از سمت شهر اندیمشک به شهر پل دختر حرکت کرد, از سمت استان های کرمانشاه می توان به شهر ایلام سپس به شهر دره شهر و ازآنجا به وسیله جاده دره شهر به سمت پل دختر حرکت نمود.

تجربه شخصی من و حرف آخر

من قبل از سفر به گاومیشان بسیار تردید داشتم. زیرا روستاهای زیادی به من پیشنهاد شدند که درنهایت چنگی به دلم نمی زدند.درنهایت پس از اصرار زیاد دوستانم،به صورت گروهی برای بازدید از این مکان اعجاب انگیز رفتم. گاومیشان به مقدار ای مرا به خود جلب کرد که تا به امروز آن را فراموش نکرده ام. زیبایی های این روستا در فصل زمستان یقیناً از فکر من بیرون نمی رود. من معمولاً به جایی بیشتر از یک بار سفر نمی کنم اما روستای گاومیشان مرا ترغیب کرد تا دوباره در فصل دیگری باز به دیدارش بروم.پس در فصل بهار- اما این بار تنها- به دیدارش رفتم و روستا در فصل بهار هم مثل الماس می درخشید.

من از گردشگری در روستای گاومیشان لذت بردم و به شما هم پیشنهاد می کنم تا در اولین فرصت حتماً به این روستای دل نشین سر بزنید و چند روزی با مردمان خوب و مهمان نوازش به نظاره تاریخ و طبیعت همراهش بنشینید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "گاومیشان ؛ یادگاری از گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاومیشان ؛ یادگاری از گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید