واکسن ایرانی کرونا در صورت تایید، قابل اعتمادتر است ، قابلیت توزیع سریع، برتری نمونه ایرانی

به گزارش عینک ارومیه، دانشجوی ارشد بهداشت عمومی گفت: واکسن ایرانی که مجوز گرفته نسخه ضعیف شده ویروس است که تولید آن ها آسان تر است و به تکنولوژی ساده تری نیاز دارد.

واکسن ایرانی کرونا در صورت تایید، قابل اعتمادتر است ، قابلیت توزیع سریع، برتری نمونه ایرانی

اکبرزاده، کارآموز پزشکی عمومی و دانشجوی ارشد بهداشت عمومی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه عینک ارومیه، پیرامون واکسن ایرانی کرونا گفت: تا کنون چندین شرکت ایرانی برای ساخت واکسن کرونا اقدام کرده اند و در حال حاضر تنها شرکتی که مجوز کارآزمایی بالینی واکسن را گرفته و می تواند روی انسان تست کند، شرکت شفافارمد زیر نظر بنیاد برکت است.

وی اضافه نمود: واکسنی که شرکت شفا فارمد به تولید آن اقدام کرده، از نوعِ زنده ضعیف شده است. تفاوت این واکسن با نمونه های خارجی مورد تأیید مدل MRNA در نیاز آن به تکنولوژی جدید است. این واکسن های خارجی که برای اولین بار وارد بازار می شوند، نسبت به نمونه های قدیمی از پیش تولید شده رفتاری غیرقابل پیش بینی دارد، گرچه تئوری ها میزان ایمنی و مدت زمان دوام آن را نشان می دهند اما هیچکدام در عمل ثابت نشده است.

واکسن ایرانی امتحان خود را پس داده است

این دانشجوی بهداشت عمومی با اشاره به پیشینه ای که واکسن کرونای ایرانی دارد، گفت: واکسنی که در ایران مجوز کارآزمایی بالینی گرفته و در مرحله تولید است، پیش از ایندر بیماری های مختلف استفاده شده. به عبارتی رفتار آن را می دانیم و ابهامی در آن وجود ندارد.

اکبرزاده اظهار کرد: در حال حاضر نمی شود قضاوت کرد که نوع ایرانی بهتر است یا خارجی، اما وقتی تولید ایران کارآزمایی مربوطه را بگذراند و میزان ایمنی زایی و عوارضش مشخص شده باشد و یک مجوز برای استفاده از واکسن داده شود آن موقع می توانیم قضاوت کنیم که این واکسن با توجه به آمار بهبودی که دارد نسبت به نمونه خارجی آن بهتر است یا نه؟

وی اضافه نمود: نکته مهمی که درباره نوع ایرانی وجود دارد، این است که جهت علمی واکسن ایرانی از نظر علمی، در همه کشور ها یکسان و طبق روال تولید انواع آمریکایی، چینی، روسی و ... است. در نهایت بهترین کاری که می توان درباره واکسن ایرانی انجام داد، این است که صبر کنیم تا ببینیم کارآزمایی بالینی این واکسن موفقیت آمیز است یا نه.

تولید سریع و آسان واکسن ایرانی

این دانشجوی بهداشت عمومی، درباره میزان موفقیت نمونه ایرانی ادامه داد: با توجه به نوع واکسن و نتایجی که تا به امروز داشته به نظر می رسد کارآزمایی بالینی با موفقیت بگذرد. واکسن ایرانی که مجوز گرفته نسخه ضعیف شده ویروس است که دارای فرایند تولید ساده تر است. همچنین پیچیدگی های کمتری در فرایند تولید آن دیده می شود.

اکبرزاده گفت: از آنجایی که پیش از این واکسن های زنده ضعیف شده بیشتری داشته ایم و رفتار های آن ها را می دانیم نسبت به این موضوع خیال مان راحت است. از طرف دیگر بحث مهمی که اینجا پیش می آید، این است که این واکسن تولید کشور خودمان و دسترسی به آن راحت است و مشکلاتی اعم از واردات و تحریم در آن تاثیرگذار نخواهد بود.

تولید واکسن ایرانی با تکنولوژی بومی شده

وی با اشاره به افتخاری که این واکسن برای ایران می تواند بیافریند، اضافه نمود: این واکسن یک اقتداری برای جنبش ملی ایران می آورد چرا که یک کشور برای اولین بار توانسته واکسنی را از صفر تا صد تولید کند. پیش از این ما تکنولوژی واکسن را وارد و تحت لیسانس کشور دیگری تولید می کردیم؛ در حالیکه تکنولوژی واکسن کرونای ایرانی از صفر تا صد برعهده خودمان بوده و این پیشرفت بسیار بزرگی محسوب می شود.

این دانشجوی بهداشت عمومی با اشاره به سختی های واردات واکسن خارجی گفت: برای واردات واکسن هر کشوری نیاز به یکسری امکانات و یک نوع زنجیره سرد است که در دمای مشخص باید نگهداری شود و اگر این زنجیره سرد بشکند، واکسن ها بلااستفاده خواهند بود. به طور کلی واردات واکسن با رعایت زنجیره سرد کار بسیار سختی است و اگر ما بتوانیم خودمان واکسن را تولید کنیم و این دردسر ها را نداشته باشیم، بسیار جلوتر هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "واکسن ایرانی کرونا در صورت تایید، قابل اعتمادتر است ، قابلیت توزیع سریع، برتری نمونه ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن ایرانی کرونا در صورت تایید، قابل اعتمادتر است ، قابلیت توزیع سریع، برتری نمونه ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید