ضد و نقیض ها در آمار شرایط مخازن آبی تهران، عبور از چالش کم آبی با مدیریت مصرف مشترکان

به گزارش عینک ارومیه، در روز های اخیر شرایط ذخایر آبی تهران مورد بحث قرار گرفته و بیش از پیش توجه ها را به مدیریت مصرف جلب نموده است.

ضد و نقیض ها در آمار شرایط مخازن آبی تهران، عبور از چالش کم آبی با مدیریت مصرف مشترکان

شرایط ذخایر آب شرب تهران و مشکل کم آبی با شروع دومین ماه از فصل پاییز هنوز یکی از دغدغه های صنعت آب کشور است. کشور برای سومین سال متوالی بارندگی کم و کاهش ذخایر آبی را پشت سر می گذارد و به گفته سخنگوی صنعت آب کشور، سال جاری را می توان یکی از سال هایی دانست که بدترین شرایط منابع آبی را داریم. این کمبود آب در سه سال متوالی باعث شده، وزارت نیرو بر اساس مصوبه اسفند پارسال هیئت وزیران، دستور محدودیت آبرسانی موقت برای مشترکان بدمصرف را صادر کند.

کارشناسان هواشناسی هم بارش های پاییزه را کمتر از شرایط عادی پیش بینی نموده اند که احتمالا باید از هفته آینده منتظر این نزولات آسمانی باشیم.

در خصوص شرایط ذخایر آب تهران صحبت های ضد و نقیضی مطرح شده است. فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در روز های گذشته گفت در صورتی که مصرف مشترکان همچنان بالا بماند و شرایط بارندگی کشور بهبود پیدا نکند، برای سه ماه آینده تهران ذخیره آب وجود دارد. محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آبفای استان تهران هم در یک برنامه زنده به همین موضوع اشاره می نماید و می گوید که با در نظر گرفتن ورودی سد ها مخازن آب تهران برای بیشتر از 100 روز آب ندارد.

البته روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، انتشار این خبر را به بی دقتی رسانه ها نسبت داد و انتها یافتن منابع آب تهران طی 100 روز آینده را تکذیب کرد. روابط عمومی آبفای تهران به این تناقض در صحبت های سخنگوی صنعت آب و تکذیبه آب و فاضلاب، به خبرنگار ما پاسخی نداد.

مقدار ذخیره آب سد های تهران در سال گذشته یک میلیون و 400 هزار متر مکعب بوده، ولی طبق آخرین آمار، این مقدار به 762 متر مکعب رسیده است که کاهش چشمگیری را نشان می دهد. اما این همه ماجرا نیست و در کنار کاهش بارندگی ها مقدار مصرف مشترکان هم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

به گفته معاون مدیرکل بهره برداری مرکز کنترل آب تهران از ابتدای سال جاری مقدار بارش های سطح تهران در حدود 3 میلی متر بوده که کاهشی 80 درصدی را نسبت به شرایط عادی نشان می دهد. مقدار مصرف لحظه ای در تهران هم به حدود 41 هزار لیتر بر ثانیه رسیده و این مقدار مصرف نسبت به سال گذشته که 39 هزار لیتر بر ثانیه بوده افزایش داشته است.

به گفته معاون بهره برداری شرکت تامین و تصفیه آب تهران، بعضی از مخازن شهر تهران که ارتفاع آب باید در آن ها به حدود 4 متر برسد در حال حاضر به نزدیکی 70 سانتی متر می رسد.

در حال حاضر وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب استان تهران، برای مدیریت مصرف اقداماتی از جمله قطع انشعابات غیرمجاز و محدود کردن انشعابات با قطر بالا را انجام داده است و در صورت عدم بهبود ذخایر آبی کاهش فشار آب را در دستور کار قرار می دهد. از اقداماتی که در وزارت نیرو جدی تر گرفته شده، سیاست تنبیهی و تشویقی برای مشترکان آب است.

به گفته وزیر نیرو مشترکان در صورت صرفه جویی در هر متر مکعب آب پاداش 5 برابری معادل 3 هزار تومان دریافت خواهند کرد که ممکن است حتی خانوار های خوش مصرف بستانکار شوند. این سیاست قرار بوده از ابتدای آبان ماه ابلاغ گردد.

در خصوص سیاست تنبیهی هم، مانند آنچه که در صنعت برق شاهد هستیم، تعرفه آب به صورت پلکانی بالا می رود. مشترکانی که دو برابر الگو مصرف می نمایند، مشترکان پر مصرف هستند و مشترکانی که بالاتر از این مقدار مصرف دارند مشترکان بد مصرف محسوب می شوند. طبق آن چیزی که وزیر نیرو اعلام نموده، قطع انشعاب مشترکان بدمصرف که در تهران حدود 5 درصد هستند جدی تر دنبال می گردد. به گفته سخنگوی صنعت آب تا به امروز در شهر تهران 2800 برای مشترک بد مصرف، یکبار قطع انشعاب اجرا شده است.

در نهایت با توجه به شرایط ویژه ای که شرایط منابع آبی تهران دارد، مدیریت مصرف از طرف مردم می تواند سهم زیادی در کنترل شرایط آبی کشور داشته باشد.

عینک ارومیه مالی اقتصاد و انرژی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ضد و نقیض ها در آمار شرایط مخازن آبی تهران، عبور از چالش کم آبی با مدیریت مصرف مشترکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضد و نقیض ها در آمار شرایط مخازن آبی تهران، عبور از چالش کم آبی با مدیریت مصرف مشترکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید