دلایل ورم کردن گونه

به گزارش عینک ارومیه، مسائل دندان و ترومای بلانت در صورت، می توانند موجب تورم گونه شوند. این مقاله فهرستی از عوامل مؤثر در تورم گونه را فراهم ساخته است.

دلایل ورم کردن گونه

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مسائل دندان و ترومای بلانت در صورت، می توانند موجب تورم گونه شوند. این مقاله فهرستی از عوامل مؤثر در تورم گونه را فراهم ساخته است.

عموماً تورم گونه در افرادی مشاهده می گردد که از درد دندان شکایت دارند. با این حال، برای این تورم چندین دلیل دیگر می تواند وجود داشته باشد. تورم گونه نمی تواند تنها دلیلی بر نگرانی ظاهری و سطحی باشد، فرد متأثر ممکن است با علائم دیگری هم روبرو گردد. از این رو توصیه می گردد به پزشک مراجعه نموده و او را از این علائم آگاه سازد. در بعضی موارد، دلیل نهفته می تواند به راحتی تشخیص داده گردد. هرچند در مواردی دیگر، پزشک ممکن است از بیمار بخواهد چند آزمایش تشخیصی انجام دهد. در بخش پیش رو در خصوص عوارضی که ممکن است موجب تورم صورت شوند، اطلاعاتی را فراهم ساخته ایم.

عوامل تأثیرگذار

مسائل مربوط به دندان

پوسیدگی دندان اغلب به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نسبت داده می گردد. هنگامی که دندان به طور مرتب مسواک زده نگردد و از نخ دندان استفاده نگردد، و از رژیم غذایی پیروی گردد که سرشار از قند بوده، می تواند موجب تشکیل پلاک در دندان گردد. پلاک لایه ای از مخاط و باکتری است که بر روی دندان ها ته نشین می گردد. زمانی که باکتری ها با قند تغذیه می شوند، اسیدهایی فراوری می نمایند که می توانند پوشش مینای دندان را خراب نموده، که در نهایت ممکن است به پوسیدگی دندان منجر گردد. گاهی، چرک یا مواد آلوده ممکن است به وسیله روزنه های موجود در مینای دندان وارد پالپ (pulp) (بافتی زنده در مرکز دندان) شوند، در نتیجه موجب گردند دندان آبسه کند. عفونت حتی می تواند از ریشه دندان به استخوا ن هایی که دندان ها را نگه می دارند، سرایت کند. به آبسه ای که در زیر دندان تشکیل گردد، آبسه پری اپیکال (periapical abscess) گویند. آبسه دندان که در لثه و استخوان نگه دارنده شکل گیرد را آبسه پریودنتال می نامند. عفونت می تواند باعث گردد لثه اطراف دندان آلوده ورم کند.

استوماتیت (Stomatitis)

گاز گرفتن گونه، گذاشتن دندان مصنوعی با اتصالات خراب، یا خراش غشاهای مخاطی در دهان به دلیل وجود دندان دندانه دار و یا براکت ها می توانند موجب استوماتیت (التهاب ساختارهای بافت نرم دهان) گردد که ممکن است تورم گونه را به همراه داشته باشد.

ترومای بلانت

ترومای بلانت (Blunt Trauma) نوعی ترومای فیزیکی است که در قسمتی از بدن در اثر ضربه و یا حمله فیزیکی ایجاد می گردد. و آن را نبایستی با ترومای نافذ (penetrating trauma) که در آن یک شیء (گلوله، چاقو، و غیره) به بدن نفوذ می نماید، اشتباه گرفت. بعلاوه به آن صدمه بلانت، ضربه دیدگی یا ترومای غیر نافذ هم می گویند. هنگامی که ضربه ای به صورت شخصی (گونه اش) می خورد، بافت صورت آسیب می بیند و به دلیل جریان خون نادرست، دچار تغییر رنگ می گردد. تحت چنین شرایطی، گونه آسیب دیده ممکن است دچار تورم و کبودی گردد.

واکنش آلرژیک

یک واکنش آلرژیک به معنای پاسخ حساسیت زای شدید سیستم ایمنی بدن به ماده ای که از جهات دیگر ماهیتاً بی ضرر است، می باشد. چنین موادی را مواد حساسیت زا گویند. در واقع، زمانی که فردی در معرض ماده ای قرار می گیرد که بدن آن را به اسم یک مهاجم خارجی در نظر می گیرد، ماست سل ها هیستامین منتشر می نمایند. این امر موجب ایجاد علائمی مانند کهیر، آبریزش بینی، آب آمدن از چشم، انقباض برونش، تورم صورت، تورم زبان، و غیره می گردد. در موارد شدید فرد ممکن است دچار آنافیلاکسی گردد که یک واکنش آلرژیک مرگ آور می باشد.

سیالادنتیس (Sialadenitis)

غدد بزاقی، دو غده بناگوشی (واقع در هر گونه بالای فک و در جلوی گوش)، دو غده بزاقی تحت فکی (واقع در پشت دهان در هر دو طرف فک)، و دو غده زیر زبانی (واقع در زیر کف دهان) را شامل می شوند. این غدد وظیفه ترشح بزاق در دهان را بر عهده دارند. غدد بناگوشی در میان سه غدد دیگر، بزرگترین می باشد. واژه سیالادنتیس به عفونت غدد بزاقی اشاره دارد که با التهاب یا بزرگ شدن یک یا چند غدد بزاقی معین می گردد. معینه این بیماری قرمزی، حساسیت به لمس، درد، و تورم موضعی محل آسیب دیده است. التهاب غدد بناگوشی می تواند موجب تورم گونه گردد.

غدد لنفاوی بزرگ شده

لنفادنوپاتی به معنی بزرگی گره های لنفاوی (توده های بافت لنفاوی کوچک و لوبیا شکل) است. این غدد مایع لنف را فیلتر نموده و عوامل بیماری زا را به دام می اندازند، که پس از آن به وسیله سلول های لنفوسیت نابود می گردند. گاهی غدد لنفاوی به دلیل عفونت متورم می شوند. به اسم مثال، یک عفونت دندانی می تواند موجب تورم گره های لنفاوی موجود در گردن شده، که به نوبه خود ممکن است باعث تورم صورت گردد. غدد لنفاوی در گردن حتی می توانند به دلیل سرطان دهان بزرگ شوند. سرطان یک بیماری جدی و خطرناکی است که در آن تقسیم غیر طبیعی و غیر قابل کنترل سلولها منجر به شکل گیری یک تومور بدخیم می گردد. جویدن تنباکو یکی از شایع ترین دلایل اصلی توسعه سرطان دهان است.

گزینه های درمانی

درمان بستگی به دلیل زمینه ای این تورم دارد.

 دارو درمانی، که ممکن است شامل استفاده از داروهای مسکن و داروهای ضد التهابی باشد، در کاهش درد و تورم یاری می نماید.

 چنانچه تورم ناشی از ترومای بلانت باشد، استفاده از کمپرس سرد ممکن است مفید واقع گردد.

 چنانچه تورم ناشی از یک عفونت باکتریایی باشد، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز گردد.

 در خصوص واکنش های آلرژیک، استفاده از آنتی هیستامین ها به کاهش علائم یاری می نماید.

هر چند آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین ها، و داروهای ضد التهابی بدون نسخه در دسترس می باشند، اما توصیه می گردد جهت تشخیص و درمان مناسب بیماری نهفته به پزشک مراجعه نمایید. از آنجا که عفونت دندان اغلب موجب تورم صورت می گردد، فرد بایستی بهداشت دهان و دندان را رعایت نماید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "دلایل ورم کردن گونه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل ورم کردن گونه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید