تشخیص سرطان پانکراس با یاری هوش مصنوعی

به گزارش عینک ارومیه، مطالعات تازه نشان می دهد که ابزار هوش مصنوعی (AI) در تشخیص سرطان لوزالمعده بسیار موثر است.

تشخیص سرطان پانکراس با یاری هوش مصنوعی

سرطان پانکراس کمترین میزان بقای پنج ساله را در بین سرطان ها دارد. پیش بینی می گردد که تا سال 2030 به دومین دلیل مرگ ناشی از سرطان تبدیل گردد. تشخیص زودهنگام برترین راه برای بهبود منظره ناخوشایند است، زیرا زمانی که تومور بیش از 2 سانتی متر رشد کند، پیش آگهی بدتر می گردد.

سی تی روش تصویربرداری کلیدی برای تشخیص سرطان پانکراس است، اما حدود 40 درصد از تومور های زیر 2 سانتی متر را از دست می دهد. احتیاج فوری به ابزاری موثر برای یاری به رادیولوژیست ها در بهبود تشخیص سرطان پانکراس وجود دارد.

محققان در تایوان در حال مطالعه یک ابزار تشخیص به یاری رایانه (CAD) هستند که از نوعی هوش مصنوعی به نام یادگیری عمیق برای تشخیص سرطان پانکراس استفاده می نماید. آن ها قبلا نشان داده بودند این ابزار می تواند به طور دقیق سرطان پانکراس را از پانکراس غیرسرطانی تشخیص دهد، با این حال، آن مطالعه بر روی رادیولوژیست ها تکیه داشت که به صورت دستی لوزالمعده را در تصویربرداری شناسایی می کردند، یک فرآیند پر زحمت که به عنوان قطعه بندی شناخته می گردد.

در مطالعه تازه، ابزار هوش مصنوعی پانکراس را به طور اتوماتیک شناسایی کرد. این پیشرفت از آن جهت مهم است که پانکراس با اندام ها و ساختار های متعدد هم مرز بوده و از نظر شکل و میزان بسیار فرق دارد.

محققان این ابزار را با یک مجموعه آزمایش داخلی متشکل از 546 بیمار مبتلا به سرطان لوزالمعده و 733 شرکت نماینده کنترل توسعه دادند. این ابزار به 90 درصد حساسیت و 96 درصد ویژگی در مجموعه تست داخلی دست یافت.

اعتبار سنجی با مجموعه ای از 1473 آزمون CT فردی از موسسات سراسر تایوان دنبال شد. این ابزار به 90 درصد حساسیت و 93 درصد ویژگی در تشخیص سرطان پانکراس از گروه کنترل دست یافت. حساسیت برای تشخیص سرطان پانکراس کمتر از 2 سانتی متر 75 درصد بود.

دکتر ویچونگ وانگ، نویسنده ارشد این مطالعه، استاد دانشگاه ملی تایوان گفت: به نظر می رسد عملکرد ابزار یادگیری عمیق با رادیولوژیست ها برابری می نماید. به طور خاص در این مطالعه، حساسیت ابزار تشخیص عمیق به یاری کامپیوتر برای سرطان لوزالمعده با رادیولوژیست ها در یک مرکز ارجاع عالی بدون توجه به میزان و مرحله تومور قابل مقایسه بود.

دکتر وانگ گفت ابزار CAD پتانسیل ارائه انبوهی از اطلاعات را برای یاری به پزشکان دارد. این می تواند منطقه مشکوک به تفسیر رادیولوژیست سرعت را نشان دهد.

وی چی لیائو، نویسنده ارشد این مطالعه، می گوید: ابزار CAD ممکن است به عنوان مکملی برای رادیولوژیست ها عمل کند تا تشخیص سرطان پانکراس را افزایش دهد.

محققان در حال برنامه ریزی مطالعات بیشتر هستند، به ویژه آن ها می خواهند به عملکرد ابزار در جمعیت های متنوع تر نگاه نمایند. از آنجایی که مطالعه فعلی گذشته نگر بود، آن ها می خواهند ببینند که چگونه در شرایط بالینی در دنیای واقعی عمل می نماید.

بیشتر بخوانید

عینک ارومیه فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تشخیص سرطان پانکراس با یاری هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص سرطان پانکراس با یاری هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید