بزرگداشت خیام؛ نمایشگاه فیروزه شعر پارسی

به گزارش عینک ارومیه، بزرگداشت خیام

بیست و هشتم اردیبهشت، همزمان با بزرگداشت خیام و روز جهانی موزه ها، از نسخه خطی نفیس و ارزشمند دیوان رباعیات این شاعر بزرگ در موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران، در نمایشگاه فیروزه شعر پارسی رونمایی می گردد.

بزرگداشت خیام؛ نمایشگاه فیروزه شعر پارسی

مجموعه کاخ نیاوران، که در گذشته نیز برای بزرگداشت حکیمان و شاعران کشور برنامه هایی برگزار نموده بود، نام این نسخه خطی و را فیروزه شعر پارسی گذاشته است. مجموعه اشعار به نمایش گذاشته شده، به وسیله نویسنده مشهور قرن چهاردهم هجری قمری و با خط ثلث در قطع وزیری نوشته شده است.

می دانیم که حکیم عمر خیام فقط در ایران شناخته شده نیست و این شاعر کشورمان در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی نیز شناخته شده است. به همین علت هم، نسخه های ترجمه شده بسیاری از دیوان اشعار او به زبان های مختلف و در سراسر جهان منتشر شده است. یکی از این نمونه ها، نسخه انگلیسی رباعیات خیام است که شاعر معروف انگلیسی، ادوارد فیتز جرالد در سال 1859 میلادی، به زبان انگلیسی ترجمه نموده است.

در روز بزرگداشت حکیم عمر خیام علاوه بر این نسخه خطی از اشعار خیام، سه جلد کتاب دیگر هم رونمایی می گردد. این کتاب ها شامل رباعیات خیام به زبان های فارسی، فرانسه، انگلیسی، آلمانی، اردو و عربی است و به تزئینات نگارگری و تصویرگری متفاوتی ارائه شده است.

حکیم عمر خیام، از مشهورترین ریاضیدانان و شاعران ایران است که در نیشابور به دنیا آمد و کارهای علمی بزرگی در طول حیات خود انجام داد. تقویم خورشیدی، یکی از آثار این ریاضیدان است؛ تقویمی که به کمترین خطا در میان تقویم های میلادی و قمری، که بسیار پر استفاده هستند، شناخته شده است.

نمایشگاه فیروزه شعر پارسی از 28 اردیبهشت تا 10 خرداد در موزه کتابخانه سلطنتی کاخ نیاوران برگزار می گردد.

بازدید رایگان از موزه ها در روز جهانی موزه

منبع: فلای تودی

به "بزرگداشت خیام؛ نمایشگاه فیروزه شعر پارسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگداشت خیام؛ نمایشگاه فیروزه شعر پارسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید