ویزا ایران برای روسیه بزودی لغو می شود

به گزارش عینک ارومیه، براساس خبرهای بدست آمده و سخنان مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، پیگیری لغو ویزا ایران برای روسیه، احداث سرویس های بهداشتی که با ارز خارجی کار می کنند و تعیین شرایط پرونده سرویس های بهداشتی مشایی صورت خواهند گرفت.

ویزا ایران برای روسیه بزودی لغو می شود

گامی مهم برداشته شد

خشایار نیکزاد که 181 روز است مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران گردی و جهانگردی شده، در نشستی که برگزار شد، با مرور تاریخچه شکل گیری این شرکت، پیگیری لغو ویزا ایران برای روسیه را یکی از اقدامات آن برشمرد و درباره لغو ویزا ایران برای روسیه شرح داد: توافقی شده و دستورالعملی وجود دارد که مطابق آن برای تورهای ورودی بالای 5 نفر از اتباع روسیه ویزا ایران لغو شود. از طریق لغو ویزا ایران برای روسیه درآمدی حاصل می شود که شرکت مادر تخصصی موظف است آن را برای تبلیغ ایران در کشور روسیه خرج کند. وی پیرامون لغو ویزا ایران برای روسیه گفت: تا چند ماه آینده این توافق به نتیجه خواهد رسید. مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران گردی و جهانگردی همچنین با بیان اینکه مسئولیت برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران امسال به این شرکت محول شده، گفت: یک مجری خصوصی از طریق فراخوان عمومی انتخاب شده که به سازمان توسعه تجارت نیز معرفی شد. این نمایشگاه از 23 تا 26 بهمن ماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود که به آن 45 هزار متر زمین اختصاص داده شد، اما پیگیری می کنیم تا وسعت آن را به 60 هزار متر برسانیم و یک روز را هم مدت زمان برگزاری آن اضافه کنیم.

400 سرویس بهداشتی آماده است

نیکزاد بعد از لغو ویزا ایران برای روسیه، گزارشی را درباره شرایط سرویس های بهداشتی نیز داد و اظهار کرد: اسفند سال 86 دولت تصویب کرد یک هزار سرویس بهداشتی را سازمان میراث فرهنگی به پایان برساند که بالغ بر 550 سرویس مکان یابی و عملیات احداث آن ها شروع شد، از بین آن ها بالغ بر 400 سرویس آماده است. وی افزود: متاسفانه، اعتبارات در سال های گذشته برای تکمیل این پروژه کم بود؛ یک میلیارد و 500 میلیون تومان در این سال ها به پروژه ساخت یک سرویس های بهداشتی اختصاص داده شد. امسال 190 میلیارد ریال به این موضوع اختصاص داده که البته کمتر از ملبغ مورد مطالبه بوده است. نیکزاد گفت: نظرم بر این است با این اعتبار سرویس های بالای 70 درصد را کامل کنیم، اما چون این سرویس های بهداشتی شامل مرور زمان شده اند، ادامه پروژه آن غیر اقتصادی بوده و بهتر است پایان پروژه برای آن ها بزنیم. برخی از این سرویس ها هم مشکل قرارداد دارند، بنابراین یک مشاور استخدام شده تا شرایط موجود را بررسی و گزارش جامعی را تهیه کند که براساس آن شرایط پیمانکاران قبلی را نیز مشخص کنیم.

احداث توالت هایی که با یورو و دلار کار می کنند

وی همچنین بعد از لغو ویزا ایران برای روسیه گفت: احداث سرویس های بهداشتی با تکنولوژی روز با مشارکت سرمایه گذار خصوصی در پایگاه های تاریخی و میراث فرهنگی پیشنهاد شده که این سرویس ها با پول خارجی مثل یورو یا دلار برای راحتی گردشگران خارجی کار کنند. در حال حاضر باغ فین کاشان، برای اجرای این پروژه جانمایی و موضوع آن ابلاغ شده است. مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران گردی و جهانگردی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره تناقض آمارهای مربوط به سرویس های بهداشتی که از سوی این شرکت ارائه شده با آنچه معاونت سرمایه گذاری پیش تر اعلام کرده، گفت: مصوبه ای که دولت ابلاغ کرد، ساخت یک هزار سرویس بهداشتی بود. از این مجموعه 554 سرویس بهداشتی اجر شده است که آدرس دقیق همه آن ها موجود است. هر چند بخشی از این ها به خاطر معارض زمین حذف شدند. اکنون 400 واحد سرویس بهداشتی به بهره برداری رسیده است. من مسئول آمارهایی هستم که شرکت توسعه ایران گردی و جهانگردی نسبت به آن وظیفه داشت، از آمارهایی که معاونت سرمایه گذاری قبلا داده اطلاعی ندارم.

75 موزه و اماکن تاریخی بلیت الکترونیکی دارند

وی بلیت های الکترونیکی را از دیگر پروژه های شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگری بعد از لغو ویزا ایران برای روسیه ذکر و افزود: از سال 1386 این شرکت با همکاری بخش خصوصی سامانه بلیت الکترونیکی کاخ موزه ها و اماکن تاریخی را شروع کرده که تا به حال 75 موزه و اماکن پر بازدید تحت پوشش قرار گرفته اند. بنا داریم این اماکن را به بالای 80 واحد برسانیم.

300 هزار خانه بدون مجوز

او همچنین در مورد پروژه خانه مسافر که سال هاست در دست اجرا و سامان دهی است، شرح داد: در حال حاضر بالغ بر 300 هزار واحد خانه مسافر شناسایی شده که غالبا ساماندهی نشده و مجوز ندارند. یکی از رسالت های ما ساماندهی آن ها است. سامانه ای طراحی شده و مجریانی در استان ها مامور شده اند که اطلاعات مربوط به این خانه ها را در این سامانه ثبت کنند. تاکنون 24 هزار واحد ساماندهی شده است. نیکزاد در پاسخ به سوالی درباره منفعل بودن سامانه رزواسیون خانه مسافرها، اظهار کرد: این سامانه در اختیار مجری خصوصی است. در گذشته یک شرکت واسط مجری ساماندهی خانه مسافرها بود که معاونت گردشگری به ما ایراد گرفت که خودمان باید این کار را انجام دهیم. در شرح وظایف آن شرکت آمده بود که سایت رزرو خانه مسافر را ایجاد کند، اما سایتی را به اسم خود راه اندازی کرده بود که اکنون آن را حذف کردیم و سایت رزرواسیون دیگری درحال آماده سازی است. او تایید کرد که هم اکنون رزرو خانه مسافرها از طریق سایت راه اندازی شده مشکل دارد. مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی تطبیق و استانداردسازی هتل ها را که در گذشته توسط یک شرکت خصوصی انجام می شد، از دیگر مسئولیت های این شرکت بیان نمود و افزود: سامانه ای در حال تدوین است که از اواخر دی ماه راه اندازی می شود. این سامانه جامع برای تمام تاسیسات گردشگری خواهد بود. نیکزاد برگزاری شب یلدا در کاخ نیاوران را از دیگر وظایف محول شده به این شرکت ذکر کرد. وی همچنین از طراحی کارت ارزی برای گردشگران خارجی خبر داد و گفت: گردشگران می توانند این کارت را در مبادی ورود به کشور با تبدیل ارز به قیمت روز به واحد پول ایران، دریافت کنند و هنگام خروج از کشور مبلغ باقی مانده این پول در کارت را با قیمت روز به صورت ارز تحویل بگیرند.

عمان از دلال های توریسم سلامت در ایران شاکی است

او ساماندهی توریسم سلامت را از دیگر طرح های این شرکت وابسته به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برشمرد و افزود: در این حوزه تاکنون اقداماتی خوبی انجام نشده است. وزیر گردشگری عمان در سفر آقای مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره قیمت هایی که به عمانی ها داده می شود تذکر دارد که بررسی موضوع از منطقه کلاردشت ـ مقصد بیشتر گردشگران سلامت ـ شروع شد و به فرودگام امام رسید. متوجه شدیم راننده ها در این فرودگاه مسافران را سوار می کند، به خانه های بدون مجوز انتقال می دهند و قیمت های پرت می دهند. با فرودگاه امام مکاتبه کردیم که کانترهایی را به بخش گردشگری سلامت اختصاص دهند تا این جریان سامان دهی شود. البته برنامه ما این است که دلال ها را مدیریت کنیم.

دو ماه تا نمایشگاه اسپانیا مانده و مجری ایرانی عوض شد

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران گردی و جهانگردی با اعلام اینکه معاونت گردشگری مسئولیت غرفه های ایران در نمایشگاه های بین المللی را به این شرکت واگذار کرده، از پیگیری حضور ایران در نمایشگاه های فیتور اسپانیا، روسیه و آلمان خبر داد و درباره علت این واگذاری در حالیکه کمتر از دو ماه تا نمایشگاه گردشگری فیتور باقی مانده و احتمال دارد در نوع حضور ایران اثر بگذارد، گفت: این دستور به شرکت توسعه ابلاغ شده است. حتی ما اصرار داشتیم تا آخر سال هر نمایشگاهی را همان شرکت یا بخش خصوصی که مسئولیت داشته به پایان برساند. با این حال اکنون مسئولیت های این نمایشگاه ها به شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی واگذار شد. قرار نیست ما کار جدیدی انجام دهیم. ادامه کارهای قبلی را پپگیری می کنیم. وی ادامه داد: اختصاص کیوسک های اطلاع رسانی در مناطقی از ایران نیز جز پروژه های در حال پیگیری این شرکت است.

رویاپردازی نمی کنیم

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به نقدها برخی عینک ارومیه نسبت به پروژه های که بیشتر حالت وعده دارد و هنوز به مرحله اجرا نرسیده و به عنوان گزارش عملکرد در این نشست خبری ارائه شد و بیشتر حالت رویاپردازی دارد یا موازی کاری هایی که با امور اجرایی معاونت گردشگری وجود دارد، پاسخ داد: به هیچ وجه رویاپردازی نکردیم. اقدامات زیادی شروع شده و در حال کار هستیم. نیکزاد متذکر شد: شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی با مشارکت بخش خصوصی این پروژه ها را پیش می برد و صرفا نقش مدیریت امور را دارد و بخش خصوصی امور اجرایی را در دست خواهد گرفت.

نام این شرکت اشتباهی به فهرست واگذاری های اصل 44 وارد شد

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره واگذاری شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی مطابق اصل 44 قانون اساسی با یادآوری این که در لایحه بودجه امسال این شرکت به عنوان دستگاه سیاستگذار تعریف شده، اظهار کرد: نام این شرکت به اشتباه وارد فهرست واگذاری های اصل 44 قانون اساسی شده است. سال 97 کارگروهی تشکیل شد که به دنبال نامه آقای مونسان قرار شد شرکت توسعه ایران گردی و جهانگردی از این فهرست خارج شود. وی همچنین درباره درآمدها و ضرردهی این شرکت وابسته به دولت اظهار کرد: از سال 1396 حسابرس ها به حساب های این شرکت رسیدگی می کنند. براین اساس شرکت نسبت به درآمدها و هزینه ها حداقل در حساب و کتاب ها افزایش درآمد داشت. نیکزاد یادآور شد: شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی 100درصد دولتی است و سهام شخصی ندارد و تمام پول آن به خزانه دولت واریز می شود و بخش جزیی آن در خزانه می ماند که تقریبا عینش به این شرکت بازگردانده می شود.

52 ملک سازمان ایرانگردی و جهانگردی در اختیار نهادهای عمدتا نظامی

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره ارزش دارایی ها و اموال این شرکت گفت: وکالت 68 پروتکل به این شرکت داده شد. در بررسی ها مشخص شد 52 واحد در اختیار ارگان های دیگر که اغلب نظامی هستند واقع شده است. فقط یک دفتر مرکزی که سند آن موجود است و هتلی در بیله سوار جز اموال و دارایی های این شرکت محسوب می شود. ما در حال پیگیری هستیم که املاک واگذار شده را دوباره بازگردانیم. فکر می کنم امسال دو یا سه سند را که بخشی از آن ها زمین است بتوانیم بازگردانیم. نیکزاد درباره سرنوشت مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی نیز شرح داد: 137 واحد بابت بدهی به سازمان تامین اجتماعی فروخته شده، باقی همان 68 واحدی است که پروتکل آن به این شرکت وکالت داده شد.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی

به "ویزا ایران برای روسیه بزودی لغو می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویزا ایران برای روسیه بزودی لغو می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید