آیا واقعا چاله هوایی خطرناک است؟

به گزارش عینک ارومیه، از چاله هوایی بیشتر بدانید

یکی از ترسناک ترین پدیده هایی که می تواند برای مسافران مضطرب یک هواپیما اتفاق بیفتد، چاله هوایی است. اگر با هواپیما سفر نموده باشید احتمالا یکبار این پدیده را تجربه نموده اید یا شاید هم ننموده باشید اما چاله های هوایی واقعا چقدر ترسناک هستند؟ آیا خطر جدی ای دارند یا پدیده ای طبیعی و گذرا هستند؟ در این مطلب، خبرنگاران این مفهوم را به طور ساده ای برای شما شرح داده و به آنالیز خطرات آن پرداخته است:

آیا واقعا چاله هوایی خطرناک است؟

مطالب مرتبط: 5 راز درباره مهمانداران هواپیما که نمی دانستید

چطور از سقوط هواپیما جان سالم به در ببریم؟

چاله هوایی چقدر خطرناک است؟

چاله هوایی، پدیده ای است که در پروازها ممکن است زیاد اتفاق بیفتد و طبق تحقیقاتی که در کشور امریکا شده، تعیین شده که فقط در این کشور به تنهایی، در یکسال، چاله های هوایی به دفعات زیاد اتفاق اقتاده و باعث زخمی شدن 58 مسافر شده است و در واقع چاله های هوایی اصلی ترین دلیل زخمی شدن مسافران هستند.

دلیل اصلی به وجود آمدن چاله هوایی چیست؟

چاله هوایی ممکن است به دلایل مختلفی به وجود بیاید که در این مورد خلبانان بیشترین اطلاعات دارند. یکی از خلبانان در خصوص این پدیده می گوید:

چاله های هوایی مثل دست مقدارای کوچکی هستند که تقریبا می توانم بگویم هر روز در پرواز با آنها روبرو می شویم. مانند رانندگی با ماشین و همانطور که در خیابان، دست مقدارایی وجود دارد، در آسمان هم دست مقدارایی وجود دارد که به آنها چاله هوایی می گویند و وقتی هواپیما در این چاله های کوچک عجیب می افتد، دچار لغزش هایی می گردد و شاید خیلی خوشایند نباشد اما خطرناک نیست و بخشی از پرواز است.

یکی از دلایلی که می تواند باعث بوجود آمدن این چاله ها گردد، شرایط آب و هوا است. در واقع باد دوست دارد که در جهت افقی بوزد و در نتیجه جریان قوی ای ایجاد می نماید که به ان اصطلاحا جریان جتی می گویند. برخورد جریان جتی با هوای آرام باعث بوجود آمدن چندین هوای مختلف می گردد که به آن، آشفتگی یا چاله هوایی می گویند.

چاله های هوایی چقدر می توانند خطرناک باشند؟

خوب است بدانید بطور کلی 3 نوع چاله هوایی داریم: ملایم، میانه و شدید. برای خلبان ها تجربه هر سه نوع با توجه به هزاران پروازی که دارند ممکن است عادی باشد اما برای مسافران مخصوصا افراد که کمی ترس از ارتفاع داشته باشند یا از هواپیما بترسند، نوع ملایم آن هم می تواند وحشتناک باشد.

نوع ملایم: چاله هوایی ملایم فقط چند فوت در ارتفاع هواپیما تاثیر می گذارد و برای خلبان ها مثل یک دست انداز معمولی است.

نوع میانه: چاله هوایی نوع میانه هم معمولا 10 تا 15 دقیقه طول می کشد و این نوع آشفتگی هم برای خلبان ها ترسناک نیست چون نسبت به نوع ملایم، خیلی کمتر اتفاق می افتد و باعث تغییر کردن ارتفاع هواپیما بین 10 تا 20 فوت می گردد و برای مسافران هم به مقدار ریختن قهوه داخل فنجان محسوس است. اگر بیشتر از این طول بکشد می تواند عصبی نماینده باشد.

نوع شدید: این نوع چاله هوایی خیلی کم و به ندرت اتفاق می افتد و اگر چه واقعا ناخوشایند است اما اصلا خطرناک نیست و از آنجاییکه به ندرت اتفاق می افتد حتی افرادی که زیاد با هواپیما سفر می نمایند، خیلی کم محتمل است آن را تجربه نمایند.

منبع: الی گشت

به "آیا واقعا چاله هوایی خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا واقعا چاله هوایی خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید