نیایشگاه سه هزار ساله مراغه زباله دانی شد، بی توجهی به نیایشگاه ثبت ملی شده اشکانی ادامه دارد

به گزارش عینک ارومیه، خبرنگاران: فعالان میراث فرهنگی مراغه با ارسال تصاویری از نیایشگاه آیین مهر ایران باستان به خبرنگاران خبر دادند که این محوطه ثبت ملی شده کشور هم اکنون به علت بی توجهی متولیان میراث فرهنگی و مسئولان شهری مراغه در نزدیکی روستای ورجوی مراغه تبدیل به زباله دانی شده و در حال تخریب است.

نیایشگاه سه هزار ساله مراغه زباله دانی شد، بی توجهی به نیایشگاه ثبت ملی شده اشکانی ادامه دارد

به گزارش عینک ارومیه، معبد ثبت ملی شده مهر مراغه 19 دیماه سال 1356 با شماره 1556 در لیست اثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این نیایشگاه باستانی در جنوب روستای ورجوی به صورت زیرزمینی و صخره ای بنا شده است. این نیایشگاه باستانی و محوطه آن بیش از 3 هزار سال قدمت دارد و هم اکنون در حال تخریب و ویرانی است.

نیایشگاه باستانی روستای ورجوی مراغه در دوره اشکانیان محل عبادت مهرپرستان بود و پس از ورود اسلام به ایران همچنان به عنوان یک مکان مذهبی مورد استفاده بود. نیایشگاه میترایی مراغه از یک معبد، گورستان باستانی، اصطبل و چله خانه برخوردار است. اما حالا براساس تصاویر ارسال شده به عینک ارومیه نه تنها نشانی از تبدیل این اثر ثبت ملی شده کشور به یک جاذبه گردشگری دیده نمی گردد که حتی در حال تبدیل به محل دپو زباله در بخش های مختلف این اثر معماری است.

در بخش فوقانی نیایشگاه باستانی ورجوی، یک گورستان تاریخی متعلق به عصر آهن و دوره های تاریخی وجود دارد. حفاران غیرمجاز نیز بیکار ننشستند و در سال های گذشته بخش زیادی از سنگ قبرهای تاریخی گورستان را به یغما یردند.

لازم به ذکر است، معبد مهر مراغه یکی از کامل ترین آثار معماری متعلق به دوره میترائیسم در ایران است که بخش های زیادی از آن هنوز دست نخورده به جای مانده است اما بی توجهی به این اثر ثبت ملی شده کشور هم اکنون آنرا تبدیل به محل دپو زباله و استراحتگاه گوسفندان نموده است.

منبع: صدای میراث

به "نیایشگاه سه هزار ساله مراغه زباله دانی شد، بی توجهی به نیایشگاه ثبت ملی شده اشکانی ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیایشگاه سه هزار ساله مراغه زباله دانی شد، بی توجهی به نیایشگاه ثبت ملی شده اشکانی ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید