نظامی یکی از قصه پردازان به نام بود

به گزارش عینک ارومیه، محمد میرکیانی در هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب باکو در نشستی با حضور مخاطبان آذربایجانی، قصه را عامل پیوند ملت ها دانست.

نظامی یکی از قصه پردازان به نام بود

محمد میرکیانی قصه ها را عامل پیوند ملت ها دانست و گفت: ملت ها آرزو های خود را در قالب قصه منتقل می نمایند و سرزمین ایران و آذربایجان در منطقه ای قرار دارند که مرکز قصه های دنیا هستند. من آذری نیستم، اما بیشتر آثاری که از من منتشر شده به ترکی و آذری است و یازده عنوان از کتاب های من در ترکیه و آذربایجان ترجمه و منتشر شده اند؛ این باعث افتخار من است و احترام زیادی برای آذری ها قائل هستم.

این نویسنده ضمن معرفی کتاب های خود، درباره کتاب قصه ها مثل شد صحبت کرد و گفت: این کتاب از سوی ایران به انیمیشن تبدیل شده است. نود درصد محتوای برنامه قصه های ظهر آدینه که از رادیو پخش می شد در طول سال ها از سوی من نوشته شد. نحوه انتقال قصه ها به مخاطبان اهمیت زیادی دارد و این اهمیت قصه گویی را نشان می دهد.

وی درباره نظامی و آثارش صحبت کرد و گفت: نظامی یکی از قصه پردازان به نام بود که در آثارش قصه ها به برترین ترتیب نوشته شده اند.

او به سوال حاضران درباره ویژگی ادبیات بچه ها و نوجوان پاسخ داد و گفت: اولین و مهمترین اصل در نوشتن، ساده نوشتن به معنای عمیق نوشتن است. همانگونه که نظامی حکمت های بزرگ انسانی را مطرح نموده است.

میرکیانی بعلاوه به اهمیت شنیدن برای نویسنده ها اشاره نمود و گفت: کسی که مخاطب خوبی نباشد نمی تواند خوب بنویسد چرا که توانایی به حافظه سپردن محتوا را ندارد در نتیجه نمی تواند آن را به دیگران منتقل کند. توانایی خوب شنیدن برای هر نویسنده از اهمیت بالایی برخوردار است.

در انتها این نشست، عصمت اوا مترجم کتاب قصه های شب چله نوشته محمد میرکیانی نیز درباره اهمیت کتاب و فرهنگ اشتراکی ایران و آذربایجان صحبت کرد و گفت: قصه های این کتاب اشتراکات این دو کشور را بیان می نماید. این قابلیت وجود دارد که کتاب های هر کدام از نویسنده ها به زبان های دیگر ترجمه و منتشر شوند.

لازم به ذکر است هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب باکو از سیزدهم مهرماه شروع به کار نموده و تا هفدهم مهر ماه 1401 به مدت پنج روز در محل اکسپوی باکو به کار خود ادامه خواهد داد.

در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب باکو بیش از 140 ناشر داخلی و ناشرانی از چهارده کشور ایران، ترکیه، ونزوئلا، آرژانتین، آلبانی، گرجستان، مصر، قزاقستان، ازبکستان، قزقیزستان، روسیه، ترکمنستان و... حضور دارند.

جمهوری اسلامی ایران با دعوت رسمی دولت آذربایجان در این نمایشگاه حضور دارد و خانه کتاب و ادبیات ایران به همراه رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو به نمایندگی از ناشران ایران در غرفه ای به متراژ چهل متر مربع با بیش از 400 کتاب در حوزه های مختلف ادبیات کودک و بزرگسال، ایرانشناسی، تصویرگری، هنر های تجسمی و ... آثار خود را عرضه نموده است.

محمد میرکیانی (نویسنده) در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب باکو حضور دارد و به ملاقات و مصاحبه با ناشران و نویسندگان حاضر در این نمایشگاه می پردازد.

عینک ارومیه فرهنگی هنری ادبیات

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نظامی یکی از قصه پردازان به نام بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظامی یکی از قصه پردازان به نام بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید