فهرستی از سبزیجات سبز

به گزارش عینک ارومیه، مارچوبه، کلم، خیار، گل کلم، اسفناج، سبزی خردل و آرتیشو در فهرست بلند بالای سبزیجات جای دارند. جهت برخورداری از یک زندگی سالم، خوردن این سبزیجات همراه با وعده های غذایی ضروری است.

فهرستی از سبزیجات سبز

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مارچوبه، کلم، خیار، گل کلم، اسفناج، سبزی خردل و آرتیشو در لیست بلند بالای سبزیجات جای دارند. جهت برخورداری از یک زندگی سالم، خوردن این سبزیجات همراه با وعده های غذایی لازم است.

آیا می دانستید؟

سبزیجات سبز منبعی عالی از ویتامین C بوده که می تواند تاثیر منفی آلودگی هوا بر بیماران مبتلا به مسائل ریوی مزمن مانند آسم را کاهش دهد.

آنچه سبزیجات سبز را از یکدیگر متمایز می سازد، رنگ آنهاست. رنگدانه سبزی که در این سبزیجات موجود می باشد عامل رنگ سبزشان است. طی مطالعاتی اجرا شده، مشخص شده است که سبزیجات سبز منبعی از مواد مغذی می باشند. تعجبی ندارد که آنها بخش ضروری یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهند. خواه برای کاهش وزن باشد و خواه جهت دور نگاه داشتن بیماری های نگران کننده، قطعاً انسان می تواند به این سبزیجات تکیه کند. تهیه یک سالاد از سبزیجات سبز ساده ترین راه جهت وارد نمودن آنها به رژیم غذایی خود است. آماده سازی سالاد کار آسانی بوده و می تواند در مدت زمان کوتاهی آماده شود.

لیست سبزیجات سبز

هنگامی که قصد انتخاب این سبزیجات را دارید، این لیست گزینه های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد. این سبزیجات در ذیل آورده شده اند:

مارچوبه

کلم

آرتیشو

گل کلم

گیاه ترشک (Sorrel)

شنبلیله

بلوط

گل لادن (Nasturtium)

کدو حلوایی

سیب زمینی شیرین

کدو Kabocha

رازیانه آبی

شاهی آبی

کدوی اسپاگتی

مورینگا

خرفه

کاسنی فرنگی

خیار

گل گاوزبان

چغندر دریا

لیست سبزیجات سبز تیره

بعضی از سبزیجات دارای برگهای تیره تری بوده، از اینرو آنها را به نام سبزیجات سبز تیره طبقه بندی می کنند. مشاهده شده است که ارزش غذایی سبزیجات سبز تیره بالاتر از سبزیجاتی است که برگ روشن تری دارند. درصد ویتامین و مواد معدنی ضروری در سبزیجات سبز تیره به طور قابل ملاحظه ای بالا است. تراکم مواد مغذی در سبزیجات سبز تیره حداکثر مقدار را داشته و بنابراین بایستی در رژیم غذایی گنجانده شوند. سبزیجات برگ تیزه به شرح ذیل می باشند:

اسفناج

برگ چغندر

کلم بروکلی

کلم چینی بوک چوی

کاهو

کاسنی

کاهوی سرشکفته (Butterhead)

آرگوالا (Arugula)

کلم کیل (Kale)

اسفناج

سبزی خردل

برگ کلم برگ

برگ شلغم

برگ کوماتسونا (Komatsuna)

خواص تغذیه ای سبزیجات سبز

تمام انوع ویتامین، خواه ویتامین های محلول در چربی و خواه محلول در آب، در مقادیر فراوان در این سبزیجات یافت می شوند. بنابراین، چنانچه در پی منابع طبیعی ویتامین های محلول در آب مانند B و C و یا ویتامین های محلول در چربی A و Kمی باشید، آنگاه سبزیجات سبز بهترین انتخاب خواهد بود.

سبزیجات سبز علاوه بر اینکه منبعی غنی از ویتامین ها می باشند، همچنین حاوی مقدار بالایی از مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن بوده که برای سلامتی بسیار مهم می باشند.

مهمتر از همه اینکه، محتوای چربی در سبزیجات ناچیز می باشد و در نتیجه اغلب در رژیم غذایی کاهش وزن گنجانده می شوند. بنابراین، کسانی که در پی یک رژیم غذایی کم کالری برای کاهش وزن هستند باید بیشتر بر خوردن سبزیجات سبز تمرکز کنند. سبزیجات اساساً فیبر بالایی داشته که این امر به جلوگیری از مسائل هضم مانند یبوست کمک می کند.

سبزیجات اورگانیک

چنانچه نسبت به حفظ سلامتی تان جدی هستید، انتخاب سبزیجات ارگانیک که به صورت طبیعی پرورش یافته اند، بسیار حیاتی است. روشهای متداول رشد سبزیجات شامل استفاده از آفت کش های مصنوعی به صورت گسترده و اضافه کردن افزودنی های غذایی شیمیایی می باشد. با این حال، این امر موجب کاهش مواد مغذی سبزیجات می شود، اما سبزیجاتی که به صورت ارگانیک پرورش داده می شوند، به لطف استفاده از آفت کش های طبیعی، به سختی مواد مغذی خود را از دست می دهند. خوب، برای خرید غذاهای ارگانیک بایستی هزینه بیشتری متقبل شوید، اما شکی وجود ندارد که محصولات ارگانیک مغذی تر می باشند.

سبزیجات سبز را چگونه طبخ کنیم؟

اگر می خواهید سبزیجات سبز مواد مغذی خود را حفظ کنند، لازم است که به روش های سالم طبخ شوند. سرخ کردن زیاد و یا بیش از حد پختن آنها موجب از بین رفتن مواد مغذی شان شده و از اینرو هدف از خوردن سبزیجات سبز برباد می رود.

بهترین روش پختی که از سبزیجات در برابر از دست رفتن مواد مغذی محافظت می کند، قطعاً بخار پز کردن آنهاست. پختن آنها بدون آب و با سرعت همزدن آنها در ماهیتابه از دیگر گزینه های پخت و پز سالم برای حفظ محتوای تغذیه ای سبزیجات است. هرگز سبزیجات را نجوشانید به این دلیل که مقدار قابل توجهی از مواد مغذی آنها از دست می رود.

من حیث المجموع، جهت برخورداری از سلامت مطلوب و برای مدیریت وزن و یا بیماری هایی مانند دیابت، پیروی از یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات سبز لازم است. به منظور حفظ تناسب اندام در این رقابت بی رحمانه امروزی، مصرف غذاهای سالم یک پیش شرط به تعداد میرود. با مصرف سبزیجات سبز، از برخورداری از سلامتی در سال های پیش رو اطمینان حاصل می شود.

منبع: راسخون

به "فهرستی از سبزیجات سبز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فهرستی از سبزیجات سبز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید