سس عجیب و غریب بندری ها که با خاک و ماهی درست می گردد

به گزارش عینک ارومیه، خبرنگاران : سوراغ از غذاهای خاص و قرمزرنگ هرمزگان است که در ترکیبات خود گلک یا همان خاک سرخ دارد با این حال سوراغ را باید نوعی دسر نامید؛ چون برای طعم دادن به غذا از آن استفاده و همراه غذای اصلی میل می گردد.

سس عجیب و غریب بندری ها که با خاک و ماهی درست می گردد

به گزارش عینک ارومیه ، سوراغ یک نوع خورشت بندری است که قدمت هزار ساله دارد. در بندرعباس مخلوط ماهی مومغ (حشینه) و آب نمک و خاک سرخ جزیره هرمز و پوست نارنج (برای ای نکه خوشبو گردد) را با نمک زیاد در ظرفى که درب آن محکم بسته گردد، به مدت 10 روز می گذارند که غلیظ گردد. سپس ماهى هاى مانده را در این محلول زده و دوباره در ظرف مى ریزند.

سوراغ در شکل های مختلفی مصرف می گردد؛ آن را روی نان مالیده و سرو می نمایند یا به عنوان مواد استبلی با برنج دم نموده و نوش جان می نمایند.

لازم به ذکر است استان هرمزگان از استان های جنوبی ایران با شهرهای زیبا است که در جوار خلیج فارس قرار گرفته است و بعلاوه با توجه به شرایط اقلیمی، تنوع بسیاری در غذاهای مختلف به خصوص غذاهای دریایی دارد.

سفر به شهرهای جنوبی ایران سفری پر از خاطرات و مزه های بی نظیر است که چشیدن غذاهای محلی لذت سفر را دوچندان می نماید. استان هرمزگان به علت شرایط خاص آب و هوایی و خصوصیات اقلیمی که دارد، دارای غذاهای متنوع و خوش آب و رنگ است. بسیاری از ادویه های این منطقه هندی است و گاها تاثیر بسیاری از غذاهای هندی نیز داشته است. این استان زیبا با شهرهای دیدنی و مردمان خون گرمی که دارد، با غذاهای خوش طعم و به خصوص غذاهای دریایی از ماهی کبابی تا سس های مختلف با نان های گرم از مهمانان خود پذیرایی می نماید.

طرز تهیه دسر سوراغ استان هرمزگان

در ادامه باهم مراحل پخت این دسر خوشمزه را مرور می کنیم.

مواد لازم:

پودر گلک: 1 تا 2 پیمانه

ماهی مومغ یا همان ساردین: 1 کیلوگرم

پوست نارنج خشک شده: 5 الی 6 تکه

برگ لیمو تازه: 7 الی 8 برگ

نمک: به مقدار لازم

مراحل پخت دسر سوراغ استان هرمزگان

این دسر خوشمزه در سه مرحله آماده می گردد که به شرح آن می پردازیم:

1- مرحله اول:

سر ماهی را جدا نموده و شکم آن را خالی می کنیم. سپس ماهی را زیر آب سرد می شوییم و در آبکش می ریزیم تا آب آن برود.

2- مرحله دوم:

داخل ماهی و شکم آن را با نمک زیاد آغشته می کنیم. سپس پودر گلک را الک می کنیم و روی ماهی ها می پاشیم و ماهی ها را زیر و رو نموده تا خوب به گلک آغشته گردد.

3- مرحله سوم:

ماهی ها را در دبه پلاستیکی یا شیشه چیده و لابه لای آن را پوست نارنج و برگ لیمو می ریزیم. درب ظرف را می بندیم و به مدت 20 روز در آفتاب می گذاریم. نوش جان!

نکات مهم

1- سوراغ در شکل های مختلفی مصرف می گردد. می توان آن را بر روی نان مالیده و سرو کرد یا به عنوان مواد استانبولی، با برنج دم نموده و نوش جان کنید.

2- اگر نمک ماهی کم باشد احتمال فساد ماهی زیاد است.

3- در تابستان که آفتاب شدیدتر است، سوراغ بعد از 15 الی 20 روز آماده مصرف می گردد اما در زمستان 1 تا 2 ماه طول می کشد.

4- در صورت در دسترس نبودن ماهی مومغ، می توان از ماهی گورغ نیز استفاده کرد.

5- پودر گلک همان خاک سرخ خوراکی هرمزگان است.

منبع: توریسم آنلاین

به "سس عجیب و غریب بندری ها که با خاک و ماهی درست می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سس عجیب و غریب بندری ها که با خاک و ماهی درست می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید