رفتار امریکایی ها با سیاهپوستان مانند حیوان بوده است

به گزارش عینک ارومیه، تحلیلگر مسائل اروپا درباره اعتراضات مسائل نژادپرستی گفت: موضوع نژاد پرستی در آمریکا مساله ای نیست که با اعتراضاتی خشونت آمیز و برنامه های کوتاه مدت از بین برود. این موضوع به شکل فرهنگی در ساخت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی آمریکا نهادینه شده است.

رفتار امریکایی ها با سیاهپوستان مانند حیوان بوده است

مرتضی مکی تحلیلگر مسائل اروپا در گفت و گو با عینک ارومیه در پاسخ به این پرسش، شاهد اعتراضات مردمی گسترده ای بر علیه تنعیض نژادی در آمریکا هستیم. این جریان در حال حرکت به سمت چه اهدافی است؟ گفت: این اولین بار نیست که در آمریکا شاهد قتل یک سیاهپوست به دست پلیس سفید پوست و نژادپرست آمریکایی هستیم. در آمریکا سالانه حدود 800 سیاه پوست به دست پلیس این کشور کشته می شوند.

وی ادامه داد: شاید تعداد معدودی از این اخبار در سطح جامعه بازتاب پیدا کند و به چنین اعتراضات گسترده ای مبدل شود. آمریکا بر خلاف ژست حقوق بشری که در سطح جامعه ملل به خود می گیرد این نقص را در داخل کشور دارد. تحولات داخلی آمریکا معمولا بازتابی گسترده در سطح جهان دارد. امروز شاهد تحرکات جریانات ضد آمریکایی در اروپا هستیم. گروههای چپ و حامیان محیط زیست معمولا از این دسته جریانات هستند و در پی رفتارهای خشونت آمیز پلیس آمریکا و اعتراضات اجرا شده شاهد چنین بازتابی در سطح جهان هستیم. با توجه به فعالیت رسانه های اروپایی و بازتاب گسترده تحولات آمریکا در سطح رسانه ای اعتراضات در اروپا نیز ادامه خواهد داشت.

مکی درباره پرونده خشونت بر علیه سیاهپوستان اینبار بسته خواهد شدتصریح کرد: موضوع نژاد پرستی در آمریکا مساله ای نیست که با اعتراضاتی خشونت آمیز و برنامه های کوتاه مدت از بین برد. این موضوع به شکل فرهنگی در ساخت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی آمریکا نهادینه شده است. شاید این اعتراضات اثراتی کوتاه مدت به همراه داشته باشد و پرستیژ آمریکا را در سطح جهانی تنزل دهد ولی نمی توان تصور کرد نژاد پرستی از بین برود. حتی شاید به طور متمادی و طی ماههای آینده همچنان شاهد اعتراضات گسترده باشیم.

وی در پاسخ به این سوال، به نظر می آید در جریان این اعتراضات ترامپ همچنان بر مواضع نژاد پرستانه خود اصرار دارد و نمک بر زخم معترضان پاشیده است. ادامه داد: امروز فضایی بسیار رقابتی در آمریکا وجود دارد 5 ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده است و ترامپ می خواهد خود و توانایی های خود را برای مقابله با بی نظمی ها در جامعه آمریکایی به رخ رقبا بکشد و پایگاه اجتماعی خود در سطح جامعه سفید پوستان آمریکایی را تقویت و تثبیت کند. ما در مورد جامعه ای به شدت دو قطبی صحبت می کنیم. و هم جریان دموکرات و هم جریان جمهوری خواه در تلاش هستند تا از تحولات جامعه آمریکا حداکثر استفاده را ببرند و بهره برداری سیاسی داشته باشند. شاید از همین رو دموکرات ها سعی می کنند خود را همراه و هم سو با جریان معترضان نشان بدهند. از طرفی جمهوری خواهان سعی می کنند به نوعی هم دردی داشته باشند و در عین حال نظم را برقرار کنند.

این تحلیلگر مسائل اروپا در سرانجام تاکید کرد: ساخت نظام سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آمریکا از زمانی که کریستف کلمب وارد این خاک شد با تبعیض و نژاد پرستی و سرکوب بومیان آغاز شد. کاشفان بومیان آمریکایی را به عنوان انسان به رسمیت نمی شناختند. سپس میلیون ها سیاه پوست آفریقایی را از خانه و خانواده و قبایل خود جدا کردند و به فجیعترین شکل ممکن به سمت آمریکا بردند و عملا مثل یک حیوان از آنها استفاده کردند. در سال 1968 و بعد از ترور مارتین لوتر کینگ همچنان آمریکا شاهد نژادپرستی بود و سیاه پوستان از حقوق خود محروم بودند. بیش از 50 سال از جنبش مدتی آمریکا می گذرد قطعا در این مدت کوتاه نباید منتظر اصلاح این شرایط در جامعه آمریکا باشیم.

منبع: جام جم آنلاین

به "رفتار امریکایی ها با سیاهپوستان مانند حیوان بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفتار امریکایی ها با سیاهپوستان مانند حیوان بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید