دلار 4200 تومانی در بودجه 1400 حذف گردد

به گزارش عینک ارومیه، هشتاد و چهارمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل با حضور امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس اول مجلس برگزار گردید. رئیس اتاق اردبیل، در این نشست، چند نرخی بودن ارز را یکی از مسائل اصلی تجارت در کشور مطرح کرد و گفت: ارز 4200 تومانی مسائل بسیاری را برای ما به وجود آورد، برخی از افرادی که از آن استفاده کردند موجب بدنامی بخش خصوصی شدند؛ ازاین رو ما خواهان حذف ارز 4200 تومانی در برنامه بودجه سال آینده و تک نرخی شدن آن هستیم.

دلار 4200 تومانی در بودجه 1400 حذف گردد

حسین پیرموذن تأکید کرد: متأسفانه 70 درصد پرداخت تسهیلات و یاری به بخش خصوصی طبق آمار بانک مرکزی فقط به سه استان اختصاص داشته است و استان های کم برخوردار سهم زیادی از این تسهیلات نداشته اند.

پیرموذن اظهار داشت: تسهیلات بخش صنعت طبق قانون بودجه بر اساس منابع و مصارف استان ها معین شده است، این شرایط باعث می گردد که استان های پیشرو پربارتر شده و استان های کم برخوردار ضعیف تر شوند.

رئیس اتاق اردبیل توضیح داد: برای توسعه همه جانبه کشور باید زیرساخت ها را در همه جای کشور توسعه دهیم، استان های کم برخوردار مثل اردبیل زیرساخت های لازم را برای توسعه ندارند.

او با اشاره به سهم پایین استان های کم برخوردار از بودجه کشور، گفت: مجلس کنونی باید نظام بودجه کشور را تغییر دهد و استان های محروم را در ردیف بودجه بالاتر بیاورد تا عدالت اجتماعی رعایت گردد.

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان اضافه نمود: در بحث تجارت بین المللی، تحریم برای ما مسائل بسیاری را به وجود آورده است و ورود ارز به کشور به وسیله سیستم بانکی عملاً ممکن نیست، امیدواریم که با تغییراتی که در آینده اتفاق می افتد برای برطرف این مسائل کوشش گردد.

پیرموذن تأکید کرد: فعالان حوزه گردشگری در ایام کرونا آسیب بسیاری دیده اند و انتظار می رود که در بودجه سال آینده یاری های تسهیلاتی مناسبی برای واحدهای گردشگری در نظر گرفته گردد.

شفافیت و رقابت دو عنصر لازم برای فعالیت سالم بخش خصوصی

نایب رئیس اول مجلس نیز در این نشست گفت: شفافیت و رقابت دو موضوع اصلی است که باید به آن توجه کنیم و تا زمانی کی این دو موضوع رعایت نگردد فعالیت بخش خصوصی ما همراه با انحصار و رانت خواهد بود و خصوصی سازی ما هم با فساد روبرو خواهد شد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی اضافه نمود: همان طور که انحصار دولتی بد است انحصار خصوصی هم بد است و معروف است که در تأمین برخی از نهاده ها رانت خصوصی داریم، این رانت ها و فسادها باید از فعالیت بخش خصوصی زدوده شوند.

او تأکید کرد: توسعه نامتوازن باعث شده است که مناطقی از کشورمان امکان توسعه پایدار را نداشته باشند، ما در مجلس یازدهم و با اصلاح نهادی در بودجه به دنبال عدالت اجتماعی هستیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس توضیح داد: شعار عدالت را همه ما می دهیم اما در نحوه توزیع منابع کشور که می تواند به عدالت منجر گردد هرکسی تعریف خودش را دارد، استان های برخوردار می خواهند منابع خود را حفظ نمایند، و استان های کمتر برخوردار انتظار جذب منابع از استان های دیگر را دارند.

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: هدف ما از این نوع سفرها و حضور در استان ها این است که با واقعیت موجود در استان ها آشنا شویم و منطبق با آن تصمیم بگیریم.

او اضافه نمود: اکنون فصل بودجه است و این اولین بودجه مجلس یازدهم است، هدف مجلس یازدهم اصلاح نهادی در بودجه است، ما به نحوه تأمین بودجه در مجلس یازدهم توجه ویژه داریم، یکی از مسائل اصلی در تورم کنونی کسری بودجه شدید کشور است.

نایب رئیس مجلس گفت: در بخش مصارف بودجه در مورد محل مصرف بودجه و نحوه توزیع آن حساس هستیم و به صرف آن در حوزه اشتغال و اقتصاد تأکید داریم.

قاضی زاده هاشمی اضافه نمود: مسئله ایران مسئله توسعه نیافتگی نیست، دو مسئله جدی ما داریم، یکی سیاست های کلان مالی ما است و دیگری توسعه یافتگی نامتقارن است که منجر به شرایط موجود شده است.

خصوصی سازی چاره کار توسعه مالی کشور است

عباس زاده نماینده مشگین شهر در مجلس نیز در این نشست گفت: دولت ما وارد کارهای بخش خصوصی شده است و در برخی جاها دولت ما حتی پیمانکار هم شده است، ما چاره ای جز خصوصی سازی نداریم و تا زمانی که خصوصی سازی نکنیم توسعه مالی رخ نخواهد داد.

او اضافه نمود: خصوصی سازی و البته مولدسازی چاره کار کشور ما است، در جهان دولت ها تصدی گری را رها نموده، امور را به مردم سپرده و فقط نظارت می نمایند، اما در کشور ما دولت در همه کارها دخالت می نماید.

عباس زاده مشگینی تأکید کرد: ما اصل 44 را داریم اما کشورهای پیشرفته در جهان از این اصل و خصوصی سازی عبور نموده اند و در پی مولدسازی منابع هستند، خصوصی سازی لزوماً به معنی مولدسازی نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: کشت و صنعت مغان، وقتی یک واحدی به بخش خصوصی با آن شرایط واگذار می گردد و بعد از دو سال معامله ابطال می گردد، این سوء مدیریت تأثیر بدی بر فرایند خصوصی سازی کشور خواهد گذاشت.

عباس زاده توضیح داد: تا پفراینده بودجه سال 1400 باز است علاقه مند هستم که پیشنهاد های بخش خصوصی را در مورد جذب بودجه به سمت بخش خصوصی دریافت کنیم و برای درج در بودجه کوشش کنیم.

نماینده مجلس گفت: چند مشکل مهم در رابطه با بخش خصوصی داریم، اول اینکه دولت خود رقیب بخش خصوصی شده است، درصورتی که دولت باید حامی بخش خصوصی باشد.

او اضافه نمود: بعد از خصوصی سازی باید مولدسازی را آغاز کنیم، اقتصاد ما 70 سال است که به نفت اعتیاد دارد و مشکل مالی اکنون ما به خاطر همین اعتیاد است.

عباس زاده تأکید کرد: 88 درصد بودجه پیشنهادی سال آینده بودجه هزینه ای است، این بودجه را هر کاری بکنیم برای استان های محروم اتفاق بزرگی نمی افتد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "دلار 4200 تومانی در بودجه 1400 حذف گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلار 4200 تومانی در بودجه 1400 حذف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید