5 منبع غذایی برای افزایش انرژی و کاهش خستگی

به گزارش عینک ارومیه، ویتامین B12 در یاری به سلول ها برای محافظت از عصب ها نقش حیاتی و مهمی بر عهده دارد، همه ما باید با برترین منابع ویتامین B12 آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم به ارتقای سلامت و تندرستی مان یاری کنیم.

5 منبع غذایی برای افزایش انرژی و کاهش خستگی

ویتامین B12 یکی از ویتامین های ضروری برای بدن است که در بدن فراوری نمی گردد. عینک ارومیه در این مطلب به 5 منبع غذایی ویتامین ب 12 اشاره می نماید.

گوشت گوساله

گوشت گوساله حاوی مقادیر زیادی از ویتامین B12 است. برای مثال، هر 190 گرم از گوشت گوساله حدود 11 میکروگرم ویتامین B12 به بدن می رساند که میزان قابل توجهی محسوب می گردد. البته مواد مغذی دیگری هم در گوشت گوساله وجود دارند که همگی برای سلامتی مفید هستند. درواقع، گوشت گوساله نه تنها منبع خوبی برای دریافت پروتئین محسوب می گردد که برای استخوان ها، عضله ها و سلامت عمومی سلول ها لازم است بلکه املاح خاصی مثل آهن، زینک (روی) و سلنیوم را هم به بدن می رساند.

شیر

شما با مصرف شیر و دیگر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر می توانید مقادیر خوبی از ویتامین B12 را به بدن برسانید. هر یک لیوان از شیر کامل یا پرچرب حدود 1.1 میکروگرم ویتامین B12 دارد. با توجه به اینکه مقادیر زیادی از مواد مغذی دیگری مانند کلسیم هم در شیر و دیگر محصولات لبنی یافت می شوند، استفاده روزانه از این مواد غذایی می تواند نقش مهمی در ارتقای سلامت ما داشته باشد.

تخم مرغ

تخم مرغ یکی از برترین منابع پروتئینی محسوب می گردد، در حالی که یکی از منابع کلیدی برای دریافت ویتامین B12 نیز هست. درواقع، هر عدد تخم مرغ حدود 1.4 میکروگرم ویتامین B12 دارد. بنابراین، خوردن 2 عدد تخم مرغ در وعده صبحانه می تواند به تامین ویتامین B12 روزانه بدن یاری کند. مواد مغذی مهم دیگری هم در تخم مرغ وجود دارند؛ ویتامین D که برای سلامت استخوان ها، دندان ها و عضله ها لازم است، سلنیوم و بعلاوه کولین. ماده کولین به متابولیسم طبیعی چربی و عملکرد مطلوب کبد یاری می رساند. اگر نگران اضافه وزن خود هستید مطلب 4 خوراکی خوشمزه برای از بین بردن چربی شکم را از دست ندهید.

ماهی سالمون و قزل آلا

ماهی های چرب مانند سالمون و قزل آلا جزو برترین منابع برای دریافت ویتامین B12 هستند. هر 100 گرم از این ماهی ها حدود 4.15 میکروگرم ویتامین B12 دارد. ماهی های ساردین و خال مخالی هم گزینه های خوبی برای دریافت این ویتامین هستند. ماهی سالمون و قزل آلا در گروه ماهی های چرب قرار می گیرند و درنتیجه مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا-3 را هم وارد بدن می نمایند که اهمیت ویژه ای برای سلامت قلب و مغز دارند.

جگر و قلوه

جگر و قلوه گوساله یا گوسفند جزو غذاهای همه پسند نیستند اما یکی از برترین منابع غذایی برای دریافت ویتامین B12 محسوب می شوند. در واقع، هر 100 گرم از جگر یا قلوه حدود 85.7 میکروگرم ویتامین B12 دارد که میزان بسیار زیادی است. وجود آهن در جگر و قلوه هم به کاهش احساس خستگی یاری می نماید، درحالی که ویتامین A نهفته در آن ها برای ارتقای سلامت بینایی مفید است. البته خانم های باردار باید از خوردن این غذاها خودداری نمایند زیرا ویتامین A موجود در آن ها می تواند برای جنین مضر باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه با زیره سبز لاغر شوید؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "5 منبع غذایی برای افزایش انرژی و کاهش خستگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 منبع غذایی برای افزایش انرژی و کاهش خستگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید