کفیر، کلید سلامتی

به گزارش عینک ارومیه، اصطلاح کفیر بیانگر میکروارگانیسم هایی است که به منظور تخمیر آبمیوه شیر و سایر نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد.امروزه فراوری کفیر از کشت های شناخته شده خالص مورد نظر است، زیرا این روش موجب کنترل بهتر میکروارگانیسم ها و فراوری آسان تر و با کیفیت تر محصول می گردد. ضمن

کفیر، کلید سلامتی

کفیر، کلید سلامتی

نویسنده: نگار زمانی نور

کفیر چیست؟

اصطلاح کفیر بیانگر میکروارگانیسم هایی است که به منظور تخمیر آبمیوه شیر و سایر نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه فراوری کفیر از کشت های شناخته شده خالص مورد نظر است، زیرا این روش موجب کنترل بهتر میکروارگانیسم ها و فراوری آسان تر و با کیفیت تر محصول می گردد. ضمن آنکه زمان ماندگاری این محصول طولانی تر(حدود 15-10 روز در 4 درجه سانتیگراد) است. در این روش شیر به طور همزمان با باکتری های لاکتیک و مخمر تلقیح شده و دو تخمیر اتفاق می افتد که اولی ناشی از باکتری های لاکتیکی و دومی به علت فعالیت مخمرهاست.

فواید کفیر:

مناسب برای افرادی که نمی توانند قند شیر را تحمل نمایند، غذای تکمیلی مناسب برای خانم های باردار و شیرده، یاری به سلامت وتقویت سیستم ایمنی و بنابراین موثر در بیماری های ایدز، هریس، سرطان و ... دارای اثرات آرام بخش بر روی سیستم عصبی و بنابراین موثر برای افرادی که از مسائل کم خوابی، افسردگی و سندرم بیش فعالی کم توجهی (ADHD) رنج می برند.

داشتن نقش موثر در درمان بیماری های روده ای، بهبود حرکات روده و در نتیجه مفید در درمان یبوست، کاهش نفخ و یاری به سلامت سیستم گوارش پس از مصرف داروهای آنتی بیوتیک.

علاوه بر موارد ذکر شده، کفیر سرشار از ویتامین هایی از قبیل B1,B6,B12,K، بیوتین، اسید فولیک و املاحی مانند کلسیم، مهمیم، فسفر و اسیدهای امینه (مانند تریپتوفان) می باشد که در بهبود و حفظ عملکرد بدن بسیار موثرند.

می توان کاملا ادعا کرد که کفیر نه تنها به هیچ اسم بیماری زا نیست، بلکه بسیاری مطالعات حاکی از اثرات سودمند آن بر سلامت پوست و سیستم گوارشی می باشند. بعلاوه این آنالیز های نشان داده اند که کفیر در درمان سل هم موثر است و می تواند باکتری های بیماری زا اعم از گرم مثبت وگرم منفی را از بین ببرد. بعلاوه کفیر مواد جهش زایی همانند ایندول و ایمیدازول را غیر فعال می نماید.

امروزه غداهای ما از نظر تغذیه ای بسیار فقیرند و دستگاه گوارشی ما به وسیله داروهای مصنوعی مورد حمله قرار می گیرد و در این زمینه می توان گفت استفاده از بعضی غذاها مانند کفیر نقش موثری در حفظ میکروفلور روده بازی می نماید و از کلیدهای اصلی سلامتی است.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون

به "کفیر، کلید سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کفیر، کلید سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید