رادیو سلامت پویش نوروزی برگزار می نماید

به گزارش عینک ارومیه، رادیو سلامت به مناسبت نوروز 1401 پویش سالم برانیم سلامت بمانیم را برگزار می نماید.

رادیو سلامت پویش نوروزی برگزار می نماید

به گزارش گروه فرهنگی عینک ارومیه، به نقل از روابط عمومی رادیو سلامت، صدیقه اعتمادسعید مدیر رادیو سلامت درباره برگزاری پویش نوروزی گفت: هر سال ضمن برنامه ریزی برای ایجاد نشاط اجتماعی در برنامه ها، اقداماتی هم در تعامل با مخاطبان برگزار می گردد. باتوجه به اینکه آمار ها در کشور ایران نشان داده است که پس از کرونا و بیمار های قلبی - عروقی، حوادث ترافیکی سومین علت مرگ و میر در همه گروه های سنی و اولین عامل مرگ در گروه سنی زیر 40 سال است؛ لذا با کمک گروه فضای مجازی رادیو سلامت پویش سالم برانیم سلامت بمانیم برای ایام نوروز برنامه ریزی شده و هشدار های لازم در پیشگیری از تلفات جاده ای داده گردد.

وی ادامه داد: طبق آخرین تحقیقات چهار عامل انسان، وسیله نقلیه، جاده و عوامل محیطی در تصادفات و حوادث ترافیکی دخیل هستند. با کنترل سرعت می توان از بروز تصادفات پیشگیری کرد و ضربه ناشی از تصادفات و شدت آسیب وارده بر مصدوم را کاهش داد. ارتباط بین سرعت و شدت آسیب، غیر قابل انکار است. افزایش 5 درصدی سرعت باعث افزایش حدوداً 20 درصد اندازه سوانح منجر به مرگ می گردد. خستگی ایجاد شده ناشی از بیخوابی، مصرف موادمخدر و الکل عامل مهمی در بروز تصادفات مرگبار است. افرادی که در طول شبانه روز 3 ساعت یا کمتر خوابیده باشند (اختلال شدید خواب)، در معرض بالاترین اندازه خطر تصادف قرار دارند.

مدیر رادیو سلامت اظهار کرد: خطر بروز حوادث ترافیکی در حوالی ساعت 2 صبح پنج برابر بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز است. 60 درصد حوادث رانندگی در 30 کیلومتری شهر ها اتفاق می افتد. گرمای محیط هرچه بیشتر باشد، احتمال بروز حوادث با عامل انسانی نیز بیشتر می گردد. هرچه محیط گرمتر باشد، چنانچه فرد سعی نکند که شرایط گرمایی بدنش را کنترل کند به علت کاهش آب بدن، فرد زودتر از معمول احساس خستگی می نماید و اگر به این امر توجه نگردد، امکان بروز انواع تصادفات بیشتر می گردد. استفاده از کمربند ایمنی به عنوان یکی از موثرترین راه چاره های کاهش اندازه آسیب در حوادث رانندگی به شمار می آید که تا به حال بیش از هر مداخله دیگری جان انسان ها را نجات داده است. بر اساس مستندات نسبت شانس زنده ماندن فردی که کمربند ایمنی می بندد در مقایسه با فردی که نمیبندد 5 برابر بیشتر است، زیرا کمربند ایمنی از هر جهت ضربه وارده را در تصادفات کاهش می دهد. کمربند ایمنی بدن سرنشین یا راننده را روی جایگاه ثابت نگه می دارد و در صورت جلورفتن این اندازه از چند سانتیمتر تجاوز نخواهد کرد.

اعتمادسعید اضافه کرد: حواس پرتی ناشی از تلفن همراه باعث عکس العمل های تاخیری (در گرفتن ترمز و یا توجه به علایم هدایت و رانندگی)، انحراف از راستا و عدم رعایت حداقل فاصله طولی می گردد. رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می نمایند 4 برابر رانندگانی که از تلفن همراه استفاده نمی نمایند در معرض تصادفات رانندگی قرار دارند. استفاده از سیستم های hands free در مقایسه با سیستم های hands hold مزیتی نداشته اند. بعلاوه دید نامناسب یک عامل خطر کلیدی است که سرنشینان خودرو و عابران پیاده را مورد تهدید قرار می دهد. وقوع تصادفات رانندگی در غروب یا شب و در هنگام طلوع خورشید بر اثر دید ناکافی بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز اتفاق می افتد.

اعتمادسعید در انتها تأکید کرد: از علاقمندان، هنرمندان و نخبگان جامعه دعوت می کنیم به این پویش به پیوندند و از آحاد جامعه در خواست می کنیم عکس هایی با موضوع پویش برایمان ارسال نمایند و ما را در ارتقای سلامت جامعه کمک دهند. امیدواریم سال جاری ضمن پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید از تصادفات جاده ای هم پیشگیری کنیم و تلفات جاده ای کاهش پیدا کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "رادیو سلامت پویش نوروزی برگزار می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رادیو سلامت پویش نوروزی برگزار می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید