فراوری برق با نانو آهنرباها

به گزارش عینک ارومیه، یک ابزار کشسان تازه با استفاده از آهنرباهای کوچک قادر است حتی وقتی خیس می گردد هم نیروی الکتریکی فراوری کند.

فراوری برق با نانو آهنرباها

ما تا به امروز در خصوص مواد پیزوالکتریک که می توانند فشار را به الکتریسیته تبدیل نمایند، شنیده ایم، اما تا به امروز این مواد دارای قابلیت های محدود نماینده ای مانند ناتوانی در فراوری انرژی کافی در صورت کمی خیس شدن هستند. اما حالا همه چیز در حال تغییر است.

یک اختراع تازه متشکل از ژنراتورهای مغناطیس کشسان که شامل یک ماتریس پلیمری سیلیکون کاتالیز شده با پلاتین است که در داخل آن نانوآهنرباهای نئودیمیوم-آهن-بور در مقیاس نانو قرار دارند، ابداع شده است که به ساخت دستگاه های بیوالکترونیکی اتوماتیک، کارآمد، نرم و انعطاف پذیر یاری می نماید.

این فناوری از حرکات بدن انسان برای تقویت حسگرهای تشخیصی موجود در پوشیدنی ها و دستگاه های قابل کاشت(ایمپلنت) استفاده می نماید و بهتر از همه اینکه حتی در صورت مرطوب و خیس شدن هم کار می نماید. این بدان معناست که بارش باران یا عرق بدن، آن را غیرفعال نمی نماید.

جون چن استادیار زیست مهندسی در دانشگاه کالیفرنیا گفت: یافته های ما راه تازهی را برای انرژی های عملی، سنجش و فناوری های درمانی که بدن انسان محور هستند و می توانند به اینترنت اشیا متصل شوند، باز می نماید.

وی اضافه کرد: چیزی که این فناوری را منحصر به فرد می نماید این است که به افراد اجازه می دهد به راحتی همراه با آن روی پوست شان حرکت و ورزش نمایند و از آنجا که بیشتر به نیروی مغناطیسی متکی است تا الکتریسیته، رطوبت و عرق بدن، کارکرد آن را به خطر نمی اندازد.

چن و تیمش در ادامه گزارش دادند که اثر مغناطیس کشسان این ابزار تازه، چهار برابر بیشتر از دستگاه های آلیاژی فلزی سفت و سخت در همان میزان است.

در واقع این دستگاه، جریان الکتریکی 4.27 میلی آمپری بر سانتی متر مربع فراوری می نماید که 10 هزار برابر بیشتر از فناوری های معمولی قبلی است.

در حالی که بسیاری از فناوری های مشابه دیگر هم در حال آزمایش هستند، اما متأسفانه فاقد کارکردی هستند که این دستگاه تازه ارائه می دهد یا اینکه انعطاف لازم را برای قرارگیری بر روی پوست ندارند و در رطوبت هم مختل می شوند.

لازم به ذکر است که این ژنراتورهای مغناطیس کشسان تازه حتی پس از نگه داشته شدن به مدت یک هفته در عرق مصنوعی به عملکرد عالی خود ادامه دادند.

چن و تیمش اکنون این اختراع را ثبت نموده اند و در پی کشف برنامه های کاربردی تازه و مفید برای آن هستند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "فراوری برق با نانو آهنرباها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری برق با نانو آهنرباها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید