تاثیر کرونا بر تعداد مقالات و دستاوردهای علمی- پژوهشی

به گزارش عینک ارومیه، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری پژوهشی وزارت علوم گفت: در حال حاضر خوشبختانه از نظر تعداد مقالات و دستاوردها هیچ تغییری در رتبه و تعداد مقالات ما ایجاد نشده است؛ ولی ممکن است در سال های آینده تاثیرات این مسائل در دستاوردهای پژوهشی نمایان گردد، چرا که در بحث پژوهش، تاثیرات مسائل با گذشت زمان مشخص می گردد.

تاثیر کرونا بر تعداد مقالات و دستاوردهای علمی- پژوهشی

دکتر محسن شریفی در گفت وگو با عینک ارومیه، در مورد مهم ترین مسائلی که همه گیری کرونا برای پژوهش کشور ایجاد نموده است، گفت: در این دوره مهم ترین مسئله ای که به خصوص در بخش کارگاهی و آزمایشگاهی وجود داشت، عدم حضور دانشجویان بود. البته در این خصوص اقداماتی هم در دانشگاه ها انجام شد و به صورت برنامه ریزی شده عمل کردند تا در بخش هایی که احتیاج به حضور دانشجویان بود، تسهیلات لازم فراهم گردد و اساتید و دانشجویان حضور داشته باشند و پروتکل ها هم رعایت بگردد.

وی ادامه داد: با این حال موانعی هم وجود داشت و خواه ناخواه باعث سختی هایی شد. دفاع دانشجویان، آموزش و ارتباط استاد و دانشجو برای انجام پروژه ها به صورت مجازی بود و دانشگاه ها زیرساخت های لازم را فراهم کردند. تا حد امکان سعی کردیم ارتباط دانشجو، استاد و آزمایشگاه قطع نگردد.

وی اضافه کرد: در این یک سال؛ دفاع دانشجویان تاخیر پیدا کرد و گاهی در حد یک ترم به تعویق افتاد ولی با تمدید سنوات این مسئله جبران شد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری پژوهشی وزارت علوم به گران شدن هزینه های پژوهش اشاره نمود و گفت: همزمان با بحث کرونا، گران شدن هزینه های پژوهش، خرابی دستگاه ها، گران شدن مواد، دیر در دسترس قرار دریافت مواد و ملزومات پژوهشی مسائلی را ایجاد کرد که شاید این موضوع ارتباطی با کرونا نداشته باشد ولی جامعه پژوهشی کشور را درگیر نموده است.

وی اظهار کرد: به هر حال این مسائل برای پژوهش کشور ایجاد شده و کوشش های زیادی هم اجرا شده که تا حد امکان این مسائل کم تر گردد، کارها پیش برود و مسئله ای در امر پژوهش کشور به وجود نیاید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تاثیر کرونا بر تعداد مقالات و دستاوردهای علمی- پژوهشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر کرونا بر تعداد مقالات و دستاوردهای علمی- پژوهشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید