برای درمان سرما خوردگی چی بخوریم

به گزارش عینک ارومیه، بسیاری از افراد در فصل سرما دچار سرماخوردگی می شوند و از روش های مناسب برای درمان آن بی اطلاع هستند، با مصرف بعضی مواد غذایی می توان سرماخوردگی را هر چه سریع تر در خانه درمان کرد. با ما همراه باشید.

برای درمان سرما خوردگی چی بخوریم

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است. ویروس ها ساختار سلولی ندارند و تنها شامل ژنوم و پوششی از پروتئین در اطراف آن هستند.

ویروس ها در صورت حمله به بدن، معمولا به وسیله سیستم دفاعی از بین می فرایند و تنها کافی است با رعایت برخی موارد در خوردن و آشامیدن، به سیستم دفاعی بدن خود در راه مبارزه با ویروس ها، یاری کنیم.

ویروس سرماخوردگی در زمان ورود به بدن ما بر قسمت های خاصی از بدن ما تاثیر می گذارد. ویروس ها بیشتر روی مجاری و دستگاه تنفسی تاثیر می گذارند. علائم معمول سرماخوردگی عبارتند از: احتقان بینی، آبریزش از بینی و عطسه.

گاهی در روزهای اول سرماخوردگی گلودرد ظاهر می گردد و به سرعت از بین می رود. گاهی درد در نقاط مختلف بدن هم در افراد مبتلا ظاهر می شوند. بیشتر سرماخوردگی ها در مدت سه تا هفت روز بهبود می یابند.

یکی از سوالات و مسائل همیشگی موقع سرماخوردگی غذاهایی هست که باید بخوریم. در ادامه تعدادی از غذای های مفید که در دوران سرماخوردگی میتوانید بهره ببرید را با هم مرور می کنیم. بله، وقت سرماخودگی هم میشه خوراکی های خوشمزه خورد:

بستنی میوه ایبستنی میوه ای، خشکی و درد گلو را بهبود می دهند. بستنی میوه ای آب بدن شما را که برای مقابله با سرماخوردگی به آن احتیاج دارید در حد متعادل نگه می دارد. مصرف مایعات کافی ترشحات مخاطی بینی را رقیق و گرفتگی آن را برطرف می نماید.

از بستنی یخی که 100 درصد از آبمیوه درست شده بهره ببرید تا از دریافت مواد مغذی کافی مطمئن شوید. خودتان هم می توانید آبمیوه یخ زده درست کنید.

ساندویچ بوقلمونساندویچ بوقلمون حاوی پروتئین بدون چربی است که در یک رژیم سالم است. اگرچه ممکن است دوست نداشته باشید بخوردید ولی خوردن آن برای بدن شما انرژی کافی برای جنگیدن با بیماری را فراهم می نماید. از سس توت، برای خوشمزه کردن و راحت خوردن آن بهره ببرید.

آب سبزیجاتوقتی سرماخورده اید احتمالاً تمایلی به درست کردن و خوردن سالاد ندارید.می توانید یک لیوان آب سبزیجات با سدیم کم بخورید. بدن شما مقادیر زیاد آنتی اکسیدان دریافت می نماید که سیستم ایمنی بدن شما را بر ضد میکرب ها تقویت می نماید.

سوپ مرغبه شما یاری می نماید که مایعات کافی را دریافت کنید و بسیار هم مقوی است. شواهد علمی نشان می دهد که سوپ مرغ به درمان یاری می نماید. سوپ مرغ داغ، بخش های مو مانند در مجرای بینی که بدن شما را در مقابل باکتری و ویروس محافظت می نمایند،تقویت می نماید.

سیراگر می توانید سیر بخورید، چاشنی خیلی خوبی برای غذاهایی مثل سوپ است. به نظر می رسد که تا میزان ای دستگاه ایمنی بدن را تقویت می نماید و کمی هم در برطرف گرفتگی بینی یاری می نماید.1

چای سبزچای سبز در خیلی از موارد طب سنتی کاربرد دارد. پلی فنول ها و فلاونوئیدهای موجود در چای سبز، به تقویت سیستم ایمنی بدن شما یاری می نمایند و با مبارزه با عفونت ، قدرت بیشتری به شما می دهند. هچنین چای سبز مانع از ابتلا به سرماخوردگی و یا آنفولانزا می گردد. ویتامین C موجود در چای سبز به شما در درمان آنفولانزا و سرماخوردگی یاری می نماید.

نخود و نخودچینخود که جزء خانواده حبوبات محسوب می گردد دارای املاح، ویتامین و پروتئین های متعددی از جمله نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، روغن گیاهی، مس و ویتامین هایی مانند ویتامین A،B1، B2 است. بنابراین نخود دارای اسیدآمینه های مختلف، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مفیدی است.

در نخود مواد بسیار مفیدى از جمله ویتامین C و فایبر و کلروفیل یافت مى گردد و این دانه را در ردیف دانه هاى بسیار شفابخش درمانى قرار مى دهد. در نیم پیمانه نخود پخته در حدود 4 گرم فایبر وجود دارد. نخود براى کاهش علامت ها و ناراحتى هاى سرماخوردگى بسیار مؤثر است. براى اینکه مواد مفید نخود در جریان پختن از بین نرود نباید آن را در غرقاب پخت زیرا مواد آن در حرارت زیاد آب شسته و خارج مى گردد.و بعلاوه میتوان از نخودچی ساده یا نخودچی با طعم های طبیعی مثل دارچین و زنجبیل استفاده کرد.

زنجبیلمطالعات در طب سنتی نشان داده است که مصرف زنجبیل برای درمان گلو درد، مسائل تنفسی، ضعف و بیحالی به علت سرماخوردگی موثر است. زنجبیل در درمان خانگی و طب سنتی بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های گوارشی کاربرد دارد. اما باید توجه داشت که روزانه بیش از 2 تا 3 گرم زنجبیل بیشتر استفاده نگردد. بعلاوه زنجبیل یک آنتی هیستامین قوی محسوب می گردد.2

عسل خام بخوریدعسل خام یک عامل موثر در درمان ایمنی طبیعی است که حاوی خواص ضد ویروسی است و گلو را تسکین می دهد که آن را جز مواد اولیه در بسیاری از درمان های طبیعی می سازد.

شما می توانید یک قاشق از عسل خام را به خودی خود بخورید و یا آن را به آب و یا چای گرم اضافه کنید. درمان دیگر برای سرماخوردگی این است که یک لیوان شیر با یک قاشق پودر زرد چوبه داشته باشید، سپس آن را به سرعت با یک قاشق عسل مخلوط کنید.

مکمل های طبیعی را مصرف کنیدمکمل های طبیعی ویژه ای وجود دارند که معتقدند به علائم سرماخوردگی یاری می نمایند. در حالی که آن ها لزوما سرماخوردگی را التیام نخواهند داد آن ها می توانند به آن یاری نمایند سریع تر درمان گردد برای مثال:

روی ، جینسینگ،سرخارگل3

آویشن دم کنیدآویشن سرشار از فنول است برای همین یک ضدعفونی نماینده موثر می گردد که با بیماری های مجاری تنفسی مقابله می نماید. متخصصان معتقدند که این گیاه در درمان التهاب مجاری تنفسی بسیار موثر عمل می نماید.

دو قاشق چای خوری آویشن را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه سه مرتبه از این دم نموده میل کنید.

شربت پیازپیاز ضدعفونی نماینده موثری است. پیاز پخته شده خلط آور است و به این ترتیب باعث تسکین گلو شده و ترشحات برونشیتی و علائم سرماخوردگی را از بین می برد.

100 گرم پیاز را خرد کنید و در 20 سی سی لیتر آب و به مدت 20 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف نموده و 1 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. دوباره محلول را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید مثل شربت غلیظ گردد. روزانه 2 تا 6 قاشق چای خوری از این شربت میل کنید.

با اسطوخودوس بخور کنیدبخور دادن در دوره سرماخوردگی باعث می گردد که مجاری تنفسی باز گردد. به خاطر اینکه گرما باعث انبساط رگ های خونی و افزایش سرعت جریان خون می گردد و به این ترتیب سرعت عکس العمل سیستم ایمنی بدن را بالا می برد. توجه داشته باشید که خود بخار تأثیر مفیدی در درمان سرماخوردگی دارد. حمام، سونا و حتی دوش آب گرم باعث بهبود سرماخوردگی می گردد.

یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار 5 قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که سرماخوردگی تان خفیف بود یک مرتبه قبل از خواب بخور اسطوخودوس دهید. باید بدانید اسطوخودوس خواص ضدعفونی نماینده و ضدالتهابی دارد که ترشحات بینی را بهبود می دهد.4

پی نوشت:

1.www.darmankade.com

2.www.paziresh24.com

3.www.namnak.com

4.www.article.tebyan.net

منبع: راسخون

به "برای درمان سرما خوردگی چی بخوریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای درمان سرما خوردگی چی بخوریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید